Maddes Bokhylla

¨Harry Potter and the cursed child parts one and two¨ av J.K Rowling, Jack Thorne och John Tiffany

Publicerad 2016-08-25 10:40:07 i Allmänt,

Titel: Harry Potter and the cursed child parts one and two
Författare: J.K Rowling, John Tiffany och Jack Thorne
Förlag: Little Brown
Sidor: 352
Utgivningsår: 2016
 
Handling:
 
Det har alltid varit svårt att vara Harry Potter, och det är inte mycket enklare nu när han är en överarbetad anställd på Trolldomsministeriet, make och pappa till tre skolbarn.

Medan Harry brottas med ett förflutet som ständigt gör sig påmint, måste hans son Albus slåss mot ett arv han aldrig velat ta del av. Det förflutna och nutiden smälter samman på ett olycksbådande sätt och både far och son blir medvetna om den obekväma sanningen: Ibland kommer mörkret från platser man inte väntat sig.
 
Recension:
 
Efter mycket om och men och en massa instagrambilder på den nya Harry Potter boken så kliade det i fingrarna och jag ville också ha en Harry Potter bok! Jag är en super nörd när det gäller Harry Potter, mina syskon och vänner retar mig för det haha. Jag gick till Sci-Fi butiken i Stockholm och köpte äntligen den efterlängtade boken! Jag ville inte få höga förväntningar över boken då många har gett boken dåliga betyg. Men trots den är skriven som ett manus så var det faktiskt bra! Visst den är inte skriven som en vanlig bok men jag hade inga problem med att komma in i berättelsen! Och herregud vad glad jag var över att komma tillbaka till Harry Potter världen!
 
Boken handlar ju mest om Harrys och Lillys son Albus Severus Potter som har svårigheter över att han är just Harrys son samt att han hamnade i Slytherin som han var orolig för. Men han hittade en vän att hålla sig till, Scorpio Malfoy, Draco Malfoys son, som också hamnade i Slytherin. Först trodde jag att historien skulle upprepas som med Harry och Draco, men jag var förvånad över att Scorpio var en trevlig och rolig kille medans Albus var en dyster och deprimerad person. Jag gillade karaktären Scorpio men tyvärr inte Albus, men samtidigt förstår jag varför Albus var som han var när han fick battlas med att vara Harrys son som hamnade i Slytherin.
 
Berättelsen var faktiskt spännande då Voldermort hade en möjlighet att komma tillbaka genom hans dotter som han fick med Bellatrix. Vilket jag var förvånad över, kan verkligen inte se Voldermort och Bellatrix skaffa barn... Men boken hade verkligen den där Harry Potter andan i sig då det var mycket action som i de andra böckerna och en hel del roliga gamla minnen fanns också med i boken så det var lite kul och läsa det så man fick veta mer om Harry Potter världen.
 
Det jobbiga var att läsa Albus vara deprimerad och må dålig hela tiden och att han gjorde dåliga val hela tiden när han och Scorpius skulle använda tidvridaren som var den sista som fanns kvar. Trots att de försökte ändra på tiden och rädda Cedric Diggory så gjorde de bara fel hela tiden och fortsatte försöka hela tiden. Man ville bara slå in i huvudet i väggen... Men man fick ju se hur det skulle ha vart om Voldermort vann striden, om Ron och Hermione inte gifte sig o.s.v. Det var bisarrt men ändå ganska häftigt och läsa då man förstod att om vissa saker ändrades så skulle inte vissa saker ske vilket Albus och Scorpio till slut insåg.
 
Jag gillade verkligen boken men det gick så fort att läsa boken just för att den var skrivet som ett manus. Men trots det var ett manus så var det inga problem med att komma in i berättelsen. Läste färdig boken på några timmar så det var inte kul när man var klar med boken, man ville bara läsa mer ännu mer av Harry Potters värld! Jag kan förstå att vissa ger boken dålig betyg för att den är skrivet som ett manus och att det spolar fram snabbt i berättelsen. Men jag älskade verkligen boken, jag brydde verkligen inte om att den var skrivet som ett manus, det var ändå som att läsa som ett vanlig bok typ. Det känns trist att det var absolut sista boken, men man kan alltid läsa böckerna igen.
 
Döm inte boken efter betyg, läs boken och döm efter vad du tycker!
 
Jag ger ¨Harry Potter and the cursed child parts one and two¨ betyg 4 av 5
 
Boken på engelska finns hos Adlibris, Bokus och Sci-Fi bokhandeln
Om man vill vänta på svenska översättningen som kommer ut i Oktober så kan man förboka hos: Adlibris och Bokus
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela