Maddes Bokhylla

"Med anilinpenna skrivet" av Christina Olson Scheutz

Publicerad 2016-12-05 17:10:22 i Allmänt,

Titel: Med anilinpenna skrivet 
Författare: Christina Olson Scheutz
Förlag: Bokförlaget Ninnas
Sidor: 314
Utgivningsår: 2016
 
Handling:
 
Den livliga och paranta Klara, Beatrices dotter, föds på 1800-talet. I en tid då det inte var vanligt att kvinnor utbildade sig till självständigt arbete. Hon nöjer sig med det och tillbringar dagarna med sina vänner och kvällarna på teater och opera. Tidvis följer hon och de tre barnen mannen ombord på hans fartyg Drottning Sophia som går i trafik med lojt semestrande kvinnor och män runt Sveriges kust. Klara har svårt att hålla styr på sin älskade dotter Agnes som föds efter lång väntan i början på 1900-talet.Agnes är som barn fylld av äventyrslust och påhittighet. Hon är faderns lilla prinsessa. Som vuxen kvinna är hon blyg och tillbakadragen. Under 30-talet kämpar hon hårt och blir så småningom barnsköterska. Äldsta dottern Julia föds mitt under det brinnande kriget när vintrarna är som kallast. Julia är inbunden och blyg men samtidigt impulsiv . Hon styr sina tre yngre syskon med järnhård hand. Men hon präglas av Klaras och Agnes historia och kämpar hela sin barndom med bryta sig loss.
 
Recension:
 
En fin berättelse om tre livshistorier från tre kvinnor, mor till dotter. När jag började läsa boken så tyckte jag att det var hastat och snabbt att läsa genom varje livshistoria men samtidigt förstod jag att man ville få med all viktigaste delarna i tre olika liv. Trots det det kändes hastat och rörigt så gillade jag faktiskt att läsa boken. 
 
De tre livshistorierna var faktiskt intressanta att läsa då man fick följa en moders liv till dotterns liv och så nästa. Det kändes som att man fick lära känna de tre kvinnorna om vem dem var och hur deras liv var. Att berättelserna var i förr i tiden var faktiskt fascinerande att få läsa, hur det var på den tiden, speciellt kvinnornas plats på den tiden, hur man såg på barn som föddes utanför äktenskap och även hur hög status man hade var viktigt. Det var som en sorts historiebok som jag tyckte mycket om då jag har en stort intresse för historia. 
 
Jag gillade att följa alla tre kvinnorna men är förvånad över att man kan förändras så mycket i sitt liv när man får följa deras. När de växer upp från att vara en liten flicka till en vuxen kvinna får en inse att man förändras mycket när man växer upp. Jag vet dock inte om det är vanligt att man blir tuffare när man blir en mamma och blir helt en annan person då man inser att man ska skydda och fostra ett eget barn som man har fött fram. Det insåg jag hos alla de tre kvinnorna i boken, de ändrades så mycket under deras liv och det var ganska intressant att läsa då jag kan inte sluta tänka på om det är så för alla som blir mödrar? 
 
Trots den här boken inte var något jag skulle välja att läsa så var jag faktiskt riktigt förvånad över hur intressant boken var och den var faktiskt rolig att läsa då det var något nytt för mig när det gäller böcker. Att läsa någons livshistoria kan vara tråkigt men de här tre livshistorierna var faktiskt intressanta att läsa om, något som kan intressera många! 
 
Tack till Christina Olson Scheutz för recensionsexemplar!
 
Jag ger "Med anilinpenna skrivet" av Christina Olson Scheutz betyg 3,5 av 5 poäng
 
Boken finns att köpa hos Adlibris 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela