Maddes Bokhylla

¨Gone Girl¨av Gillian Flynn

Publicerad 2016-09-06 12:01:01 i Allmänt,

Titel: Gone girl
Författare: Gillian Flynn
Förlag: Pocketförlaget
Sidor: 555 sidor
Utgivningsår: 2014
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra.
På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankar faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig - var är Amy?

Gone Girl är översatt till 30 språk och har sålts i över åtta miljoner exemplar. Romanen nominerades till Årets bästa översatta kriminalroman av Svenska deckarakademin och till Womens Prize for Fiction. Gone Girl har även filmatiserats av regissören David Fincher med Ben Affleck i rollen som Nick Dunne.
 
Recension:
 
Jag normalt gillar inte deckare för att de är helt enkelt jobbiga att läsa tycker jag men tänkte ge det en chans till ¨Gone Girl¨. Först tvivlade jag på om jag ens kommer läsa hela boken då den hade imponerade 555 sidor att läsa, men jag hade sett filmen och tyckte den var bra så jag bara började att läsa. Jag började gilla den och jag läste och läste hela tiden, boken har så mycket mer än i filmen (vilket det alltid är så). Man fick mer detaljer och förstod mer hur Nick och Amy var som personer.
 
Man fick läsa från bådas sidor, först fick man läsa när Nick upptäcker att hans fru är borta och varannan kapitel fick man läsa Amys dagbok (vilket var falskt och påhittat av Amy). Sen fick man läsa Amys sida när hon fejkade mordet och rymde iväg vilket var brutalt och sjukt elakt mot Nick som var oskyldig. Okej, inte oskyldig då han var otrogen, men det var lite överdrivet av Amy men efter ha läst boken så förstår jag att hon mentalt inte mår så bra och det är nog därför hon var som hon var. Jag hade en hatkärlek till boken, den var så brutalt elakt, Nick och Amy är så lika på många sätt, de hade så hemska tankar och idéer att jag inte fattade hur de tänkte. Med andra ord så passar de så bra tillsammans då de båda är hemska personer. Men trots jag hatade boken så älskade jag spänningen och jag var helt fascinerad över hur de två fungerade och tänkte, trots deras sätt att vara mot varandra.
 
Boken är verkligen psykologiskt, hemskt och extremt spännande! Men det fanns vissa ställen då det var extremt segt och man ville bara att det skulle hända något. Ibland blev det för extremt för att läsa då man undrade om man ens skulle fortsätta. Med andra ord, om du ska läsa boken var beredd på att hata boken, bli fascinerad och till slut älska boken. Lycka till!
 
Jag ger ¨Gone Girl¨ av Gillian Flynn betyg 4 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela