Maddes Bokhylla

"Vi är en" av Sarah Crossan

Publicerad 2016-09-17 15:09:59 i Allmänt,

Titel: Vi är en
Författare: Sarah Crossan
Förlag: B Wahlströms
Sidor: 435 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Sextonåriga Grace och Tippy är sammanvuxna tvillingar, förenade vid höften. De delar bokstavligt talat allt. De är två individer med egna känslor, rädslor och hemligheter, men ändå en. När familjen inte längre har råd med privatundervisning måste tvillingarna för första gången börja i en vanlig skola. Hierarkierna är stenhårda och korridorerna fyllda av nyfikna blickar, elaka viskningar och rykten. Men för första gången kan de skaffa riktiga vänner, och kanske till och med snudda vid något som tidigare varit otänkbart - den stora kärleken. Men så tvingas Grace erkänna att hon inte mår bra och plötsligt står tvillingarna inför ett omöjligt val.

Recension:
 
Den här boken rörde mig verkligen till tårar, en sorglig berättelse om sammavuxna tvillingar där man får läsa från en tvillings sida, Graces, om kärlek, familjeproblem, mobbning och systerskap som tvillingarna går igenom. Boken är inte skrivet som en vanlig berättelse utan författaren har tagit det korta och viktigaste delarna som händer i deras liv vilket gjorde att man fick komma in i berättelsen och få förståelse över hur det var för ena tvillingen att dela en kropp med sin syster.
 
Boken fick mig verkligen inse hur det var för tvillingarna att vara annorlunda i olika situationer, jag själv vet hur det kan vara ibland när folk frågar en massa frågor om ens handikapp eller när någon blir osäker hur de ska hantera situationen. Jag själv är hörselskadad, så jag såg en hel del likheter på hur folk reagerar på en som är annorlunda. Jag kunde känna en sorts förståelse för tvillingarna och jag var glad att kunna känna att jag inte är ensam om att vara annorlunda.
 
Jag gillade även systerskapet i boken,trots systrarna var sammanvuxna och hade helt olika personligeter så var de ändå bereonde av varandra då de har varit tillsammans non-stop sen de föddes. Trots att ena tvillingen ibland önskade att hon var ensam när hon mötte en kille som hon gillade så slutade det alltid med att de aldrig skulle kunna tänka sig att separeras. Men i slutet av boken när de fick inse att de var tvugna att separarera sig på grund av medicinka problem så var det svåra känslor inför detta då ena tvillingen kunde dö. Den sorgliga slutet fick mig inse att de hade en väldigt stark systerskap som inte kunde brytas. Man fick tårar i ögonen och det gjorde ont att läsa slutet då jag skulle själv aldrig kunna gå genom det om något skulle hända med min lillasyster.
 
Eftersom jag blev så berörd av boken så vill jag jätte gärna rekommendera boken till alla läsare oavsett ålder. Jag gillade verkligen hur Sarah skrivit boken på ett enkelt och kort sätt men som ändå får läsaren att fastna för berättelsen. Den här boken är absolut värt att läsa!
 
Jag ger ¨Vi är en¨ av Sarah Crossan betyg 5 av 5
 
 
Jag lämnar över stafetten till www.agnesbokblogg.blogspot.se och hoppas på att även hon gillar boken!
 
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2016-09-18 11:32:19

Sv; Jag höll på att skriva "Skönt att man inte är ensam om detta", men det är verkligen inte kul att höra om hur många som blir tvingade till att leva liv som de uppenbarligen inte ska leva. Tvångsgifte är kriminaliserat, men "tvångsarbete" är det tydligen inte när det gäller sjuka! Vidrigt hur vissa får bidrag trots att de är arbetsföra medan de riktigt sjuka som har läkarutlåtanden med mera tvingas in i arbetslivet mot deras vilja. Hoppas att det ordnar upp sig för dig i framtiden ändå <3

Kram

Svar: Ja det håller jag med om! Jag hoppas det även löser för dig snart! Kram
Madeleine Eklund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela