Maddes Bokhylla

¨Den utvalda - The Selection¨ av Kiera Cass

Publicerad 2017-04-03 12:15:00 i Allmänt,

Titel: Den utvalda - The Selection
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection, bok tre
Förlag: B Wahlströms
Sidor: 289 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
America hade aldrig kunnat föreställa sig att det gick att finna äkta kärlek i en tävling som Urvalet. Men hennes känslor för Maxon har växt sig starka och konkurrensen är tuff, så med bara några veckor kvar innan allt avgörs måste hon jobba hårdare än aldrig förr för att vinna. Mot tävlingens slut intensifieras också trycket utifrån. Rebellernas attacker blir blodigare och brutalare, och America som egentligen står på rebellernas sida måste dölja sina sympatier. Hennes enda chans att verkligen förändra kungariket i grunden är att vinna tävlingen och tronen, och hoppas på att även Maxon har mod nog att stå upp för vad som är rätt.
 
Recension
 
Åh äntligen fick jag läsa fortsättningen! Jag hade längtat så mycket efter att få fortsätta läsa kärlekshistorien mellan America och Maxon. Det slutade ju sist med America valde stanna kvar i tävlingen och satsa på Maxon istället för att rymma med Aspen. Men det verkar inte gå riktigt vidare mellan America och Maxon i början av berättelsen så man fick onda aningar inför vad som skulle hända härnäst. Skulle Maxon välja Kriss istället? Jag blev förvånad över att America utvecklad en vänskap med hennes fiende Celeste som mobbade alla tävlande och ville själv vinna. Celeste insåg till slut att hon sökte bara efter uppmärksamhet och inte kärlek från Maxon. Det var riktigt fint och rörande att läsa om hur de kom nära varandra tillsammans med de andra tävlande.
 
Berättelsen tog en helt annan vändning jämfört med de två första böckerna då rebellernas attacker mot palatset ökades och alla tävlande kom närmare varandra och ställde upp för varandra mer istället för att sabba för en. Jag till och med började att gilla Kriss och Celeste som jag först hatade, men de hade fina sidor trots deras dåliga sidor. Som alltid roades jag av att läsa hur America och Maxon var mot varandra, deras gnabb och småbråk var bara för roligt att följa då man insåg att de verkligen älskade varandra.
 
Jag fick panik när slutet närmade sig, jag trodde att Maxon skulle välja America men det tog en helt annan väg när Maxon upptäckte att en av hans vakter Aspen var Americas ex. Gud vad elak Maxon var mot America då, gjorde mig så arg då jag tyckte inte han skulle ha något att säga om det då han gjorde samma sak mot America med de andra tävlande. Han borde ha fattat att det inte handlade om bara honom, America mådde precis lika dåligt när han var med de andra tävlande så han borde inte ha något att säga till om. Men jag kan hålla med om att America borde ha berättat om Aspen redan från början och inte hållit det som en hemlighet. Inte undra på att jag hatar programmet Bachelor som boken har många likheter från... Slutet lämnade mig i chock då en hemsk attack drabbar palatset och många oväntade dör samt många hemligheter som avslöjas och det blev till slut dags för en bröllop och en lycklig slut för America, Maxon och Aspen. Jag hade hoppats på att få läsa om bröllopet och vad som hände efteråt för det var det jag hade väntat på väldigt länge sen första boken.
 
Författaren Kiera har lyckats igen, hon har skrivit en väldigt fin och romantiskt berättelse med en touch av drama med koncepten från Bachelor och massa spänning med rebellattackerna som gjorde det helt omöjligt att lägga boken ifrån sig. Den här bokserien är helt fantastisk och inget man får missa i bokaffären. Ett absolut måste på boklistan, för både unga och vuxna läsare. Jag ser väldigt fram emot att få läsa fortsättningen då man får läsa om den nästa generationen, då en tjej kommer få välja mellan 48 stycken killar, låter hur spännande som helst?!
 
 
Jag ger ¨Den utvalda - The Selection¨ av Kiera Cass betyg fem av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela