Maddes Bokhylla

¨Poppy Pym och faraos förbannelse¨ av Laura Wood

Publicerad 2017-01-24 17:17:00 i Allmänt,

 Titel: Poppy Pym och faraos förbannelse
Författare: Laura Wood
Serie: Poppy Pym - Bok ett
Förlag: Modernista
Sidor: 318 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Poppy Pym var bara ett spädbarn när hon övergavs av sina föräldrar och lämnades till en kringresande cirkus. Som tur är fick hon en underbar uppväxt på cirkusen, omgiven av akrobater, trapetskonstnärer, jonglörer och den karismatiska föreståndarinnan Madame Pym.
Men när hon fyller elva år bestämmer hennes cirkusfamilj att det är dags för Poppy att få en mer traditionell utbildning - och skickar henne till den tjusiga internatskolan Saint Smithens. Först trivs hon inte alls. Skolan är raka motsatsen till den härliga tillvaron på cirkusen.
Men så blir en antik egyptisk ädelsten stulen och det börjar hända saker på skolan Mystiska saker. Otäcka saker! Poppy kallar samman hela sin cirkusfamilj för att tillsammans med dem leta rätt på ädelstenen och få slut på farligheterna. Men kommer de att hinna? Eller kommer de alla att drabbas av Faraos förbannelse? Poppy Pym & Faraos förbannelse är första delen i den spännande och skruvade serien om Poppy Pym.
 
Recension:
 
Boken lockade mig direkt när såg den i bokaffären, rött med guldiga inslag, var bara tvungen att köpa boken efter jag läste recensionerna om boken! Jag fall för den lättlästa och härliga berättelsen om Poppy Pym som växer upp på en cirkus och ska börja på en skola i den vanliga världen. Det finns många roliga och spännande inslag i boken vilket fick mig att läsa boken ganska snabbt för att den var så charmig och rolig att läsa!

Jag tycker om handlingen i boken väldigt mycket då boken är barn version av en deckare samt har en del likheter från Harry Potter böckerna vilket gav en roligt blandning tillsammans med cirkusen. När man får följa karaktären Poppy så får man läsa hennes upplevelser och situationer när hon försöker uppträda normalt i skolan trots hennes uppväxt hos en cirkus. Det uppstår många roliga och konstiga situationer som får en att skratta, speciellt när gällde Poppys cirkus familj. Jag gillade även Poppys vänskap med Ingrid och Kip som påminner mig så mycket om Harry Potters vänskap med Hermione och Ron, jag tror att de kommer ha en lika stark och lång vänskap som de hade!

När en egyptisk utställning kommer till skolan så pratas det mycket om faraons rubin som har en förbannelse över sig vilket Poppy och hennes vänner inte kan låta bli att prata om. Men när mystiska händelser börja gå runt i skolan så börjar de undra om någon försöker stjäla rubinen. De misstänker direkt deras stränga lärare miss Susan, men under en fest på utställningen så stjäls rubinen och Poppy och hennes vänner är fast beslutna att ta fast miss Susan för stölden. Men de inser till slut att man inte ska peka ut någon så lätt...

Den här härliga och charmiga boken passar till många unga läsare som vill läsa en rolig blandning av cirkus, deckare och Harry Potter för att få den där roliga och spännande läsningen! Men jag som är 24 år tyckte väldigt mycket om boken och kan säga att även vuxna kan läsa och njuta av boken lika mycket som barn kan!
 
Jag ger ¨Poppy Pym och faraos förbannelse¨ av Laura Wood betyg 5 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela