Maddes Bokhylla

¨De förlorade - Den sista illusionen¨ av Henrik Fexeus

Publicerad 2017-06-27 13:19:02 i Allmänt,

Titel: De förlorade - Den sista illusionen
Författare: Henrik Fexeus
Serie: Den sista illusionen - bok ett
Ålder: Unga vuxna
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 334 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Ky studerade hålet. Det var ungefär femtio centimeter brett och sträckte sig nästan en meter upp. Hon drog ett djupt andetag, klev upp på sängen och sträckte försiktigt in vänsterbenet. Hon hasade över kanten och var inne. Det blev mörkt. Och hon kände en omedelbar våg av panik skölja över sig.

När Ky av misstag slår upp ett hål i väggen i sitt rum hittar hon något som aldrig var menat för henne. Något som kommer förändra henne liv för alltid. Samtidigt, i en annan del av Stockholm börjar Adam tvivla på sitt förstånd när verkligheten omformar sig framför hans ögon. Är det någon som skämtar med honom eller håller han faktiskt på att bli galen på riktigt?

En silvergrå bil som följer varje steg han tar. Män vars ansikten ständigt är höljda i dunkel. Underjordiska tunnlar där det är svårt att andas men lätt att gå vilse.

Ky och Adams vägar korsas och de dras in i ett äventyr, ett klaustrofobiskt sådant, som ställer frågor vad sanning och verklighet är. Är världen som vi känner den bara en illusion?
 
Recension
 
Jag har lite blandade känslor för den här boken och jag vet inte riktigt hur jag ska tycka om den. Mitt första intryck när jag hörde boken var att den skulle vara spännande och helt omöjlig att lägga ifrån när man väl börjar läsa den samt att författaren har skrivit bra böcker innan. Men nu när jag har läst den så uppfyllde den inte mina förväntingar. Kanske jag hade för höga förväntingar? Det känns som handlingen saknas en hel del spänning och den var även svår att förstå då det uppstod så många frågor som man aldrig fick svar på. 
 
Att följa två huvudkaraktärer gjorde det dock lättare att läsa, att följa Ky och Adam från deras perspektiv gjorde att man fick bättre syn på handlingen och mer förståelse om vad det egentligen handlade om. Men dock kändes det inte som man fick lära känna karaktärerna tillräckligt och när man väl fick läsa om hur de var som person så kändes det platt och tråkigt. Det uppstod många frågor angående om Ky´s och Adams realation, då jag förstod inte vad Adam menade med att de hade koppling till varandra, man fick inte heller svar på det vilket man hade önskat. Sen var hela situationen mellan Ky´s och Bossis relation väldigt rörigt och konstigt som man verkligen inte förstod sig på. 
 
Dock gillade jag hur man hade beskrivit ¨De gråa¨ som läbbiga varelser som Ky, Adam och deras vänner försökte fly ifrån genom att gå ner i tunnlarna och gömma sig. Jag var helt fascinerad över tunnelsystemet under Stockholm som man fick läsa om och får mig undra hur det egentligen ser ut under jorden här i Stockholm. Det fanns lite spänning i boken så fort de skulle ner i tunnlarna och försöka komma fram till deras mål. Men bäst tyckte jag om deras kamp mot ¨De gråa¨, dock hade jag önskat att det fanns mer information om de, som t.ex. vad de är för nått och varifrån de kommer. Även undrar jag också varför ¨De gråa¨ jagade efter dem och alla andra ungdomar, lite trist att inget sånt förklarades i boken. 
 
Boken kändes väldigt rörigt och ibland slarvigt gjort, jag hade önskat att man hade satsat på att ge mer tid på spänningen och karaktärerna och formulerat bättre i texten. För just nu har man sjukt många frågor och funderingar som man vill ha svar på och jag hoppas nästa bok kommer bli mycket bättre välgjort så man slipper rörigheten i texten. Själva idén för boken är bra och det gick att läsa boken så den är inte jätte dålig men den skulle ha varit så mycket bättre och fått högre betyg om man hade formulerat och välskrivit lite bättre. 
 
Tack till Raben & Sjögren för recensionsexemplar! 
 
Jag ger ¨De förlorade - Den sista illusionen¨ av Henrik Fexeus betyg tre av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela