Maddes Bokhylla

¨Glassvärdet¨ av Victoria Aveyard

Publicerad 2017-06-30 11:58:00 i Allmänt,

Titlel: Glassvärdet
Författare: Victoria Aveyard
Serie: Röd drottning, bok två
Förlag: Modernista
Sidor: 447 sidor
Utgivning: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Mare Barrows blod är rött, färgen hos vanligt folk, men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen vännen som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försöker besegra.
Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?
 
Recension
 
Jag föll pladask för första boken ¨Röd drottning¨, med dess spänning om Mare´s silver förmågor trots hennes röda blod och kärleken för prinsbröderna Maven och Cal. Allt detta försvinner när man får fortsätta läsa i bok nummer två och jag blev besviken hur den var. Ju längre in jag kom i boken så tröttnade jag mer och mer på karaktären Mare då hon blev allt mer tuffare och ilsken, hon klagade och tjatade på en hel del och visade ingen hänsyn till vad andra tyckte och tänkte. Det kändes så mycket egotrippad när det gällde Mare och det börjde bli tröttsamt efter ett tag.
 
Trots det var tuffa tider för Mare så tyckte jag ändå att hon var inte lik som i första boken vilket gjorde mig besviken och inte gjorde det lika roligt att fortsätta läsa när Mare´s och Cal´s förhållande höll på att brytas på grund av hennes temperament. Man fick kämpa igenom berättelsen, men det var läsdugligt så man kunde stå ut. Men jag hade hoppats att man hade gjort det lite bättre med spänningen än behöva lida igenom tråkiga och samma rutiner som skedde varje dag i Mare´s liv. Det blev så långdraget i mitten av boken så man hade lust att lägga ifrån sig boken flera gånger. 
 
Jag personligen avskydde från bokens början till nästan till slutet, men älskade hur boken slutade. Nu händer det grejer! Älskade speciellt det allra sista, när Maven har fångat in Mare och har henne i koppel och tänker tvinga henne att bli hans slav. Jäklar vilken finish kan jag säga, får rysningar av att bara tänka på det! Denna slut fick mig att längta till bok nummer tre redan då, hur kommer Mare klara av att vara i Maven´s våld? Kommer de andra rädda henne? Eller kommer Maven bli rar och kärleksfull mot henne igen? Är så nyfiken på hur det kommer bli och har många frågor som jag vill ha svar på. Men jag hoppas verkligen att bok nummer tre kommer bli så mycket bättre än bok nummer två så man kan få lite mer action och något som får en vilja fortsätta läsa. Men jag ska inte hoppas för mycket... 
 
Tack till Modernista för recensionsexemplar! 
 
Jag ger ¨Glassvärdet¨ av Victoria Aveyard betyg 3 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela