Maddes Bokhylla

¨Klappsnapparna och skoltjuven¨ av Per Simonsson

Publicerad 2017-06-22 13:25:34 i Allmänt,

Titel: Klappsnapparna och skoltjuven
Författare: Per Simonsson, Stefan Roos och Lars Rudebjer (illustratör)
Serie: Tjuvarna jul - Klappsnapparna, bok fyra
Ålder: 6-9 år
Förlag: Opal förlag
Sidor: 64 sidor
Utgivning: 2017
 
Handling
 
En dag när Charlie är ute på uppdrag med de andra Klappsnapparna ser hon något märkligt: Massa barn som leker tillsammans på en stor gård. Snart får hon reda på att det är skolbarn som är ute på rast. Och då vet Charlie: Hon vill också gå i skolan! Men Kurre säger nej. Skolan är inget för Klappsnappare.
 
Recension
 
När ¨Tjuvarnas jul¨ var igång på tv för årets julkalender så blev jag och mina syskon helt fast.  Men jag hade ingen aning om att man hade börjat göra barnböcker också, så när jag fick den här boken var jag lite förvånad över att det fanns. Eftersom julkalendern fick en stor succé med en efterkommande film så är jag lite förvånad över att man inte hade kommit ut med att man har även gjort barnböcker vilket jag måste ha totalt missat. Jag vet många barn som skulle gärna få tag på böckerna.
 
Mitt första intryck av boken var de varma färgerna och att det hela kändes gammeldags vilket jag fick precis samma känsla när jag såg julkalendern så jag är imponerad att man har lyckas fånga in den känslan i en barnbok med imponerade bilder och roliga berättelser. Att få följa Charlies galna upptåg när hon börjar i skolan bjuder på många leenden och skratt som jag absolut tror att det kommer få många barn att vilja läsa om. Många roliga scener, tankar och ting som Charlie går igenom som gör det hela knäppt och roligt.
 
Man har lyckats att ge liv i boken med dess bilder och text, den ger även den härliga och mysiga känslan som man fick när man såg julkalendern. Att fortsätta med barnböcker från julkalender är en briljant idé som kommer vinna många barns hjärtan med Charlies galna upptåg och roliga historier. Skulle absolut rekommendera den här boken till alla barn som har börjat läsa och som vill läsa något roligt.
 
Tack till Opal förlag för recensionsexemplar!
 
Jag ger ¨Klappsnapparna och skoltjuven¨ av Per Simonsson betyg fyra av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela