Maddes Bokhylla

¨Gruvdamen¨ av Daniel Svanberg

Publicerad 2017-03-24 12:20:51 i Allmänt,

Titel: Gruvdamen
Författare: Daniel Svanberg
Förlag: Hoi Förlag
Sidor: 318 sidor
Utgivning: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling

När den hyllade författaren Bergdahl hittas död i sitt townhouse på Upper East Side i New York City rasar Jakob Jonssons värld samman. TV-producenten Jakob är Bergdahls enda arvinge och när han hittar ett gammalt ljudband på sin döda mentors vind får han inblick i ett mörkt förflutet vars rötter sträcker sig långt bak i tiden till Bergslagens djupa skogar. På det knastriga bandet hörs hur två barn mördas.

När Jakob beger sig till Sverige för att nysta i Bergdahls förflutna rullas den gamle författarens smärtsamma barndom upp. Den ensamma uppväxten på barnhem, sadismen och de täta granskogarna precis runt knuten. Och Gruvdamen. Maja. Hon som vill ha kött.

Kort därpå blir Jakobs liv ännu mer förvirrat. Under sitt besök i Sverige kopplar det där mörka och onämnbara som vilar i skogen grepp om honom. Det vägrar att släppa taget. Samtidigt börjar de döda att komma tillbaka …

 
Recension
 
Wow... Jag får fortfarande rysningar av den här boken! Jag trodde inte att den skulle få mig bli fast i berättelsen från första mening. Jag hade stora föraningar om hur den här boken skulle va, men berättelsen tog en helt annan vändning, det gjorde den här boken till en av mina absoluta favoritböcker. Berättelsens bakgrund är riktigt hemskt och jobbigt att läsa, speciellt de tuffa tiderna huvudkaraktären Jakob fick gå igenom, men eftersom spänningen och nyfikenheten var så pass hög så kunde jag inte sluta läsa vidare.
 
Att följa huvudkaratkären Jakob på hans resa mot sanningen bakom bandet, där hans vän Bergdahls hade efterlämnat efter hans död, var som att lägga en pussel där man fick ta reda på nya hemligheter och genomgå många överraskningar som dök upp på vägen. Många gånger satt man spänd och oroade sig för Jakob när det dök upp oväntade och hemska saker. Man tyckte synd om Jakob som gick igenom så många hemska och jobbiga saker, man undrade till slut efter när man hade läst klart om hur det gick sen för honom? En karaktär som jag inte tyckte om att följa var Sven som ofta skar av bitar av sig för att hålla gruvdamen ¨Maja¨ mätt, många saker som han gjorde och tankar han hade fick mig bara att må illa. Längtade bara tills jag fick komma tillbaka till Jakobs kapitel och fortsätta den spännande resan mot sanningen.
 
Författaren har skrivit på ett imponerad sätt och tar med en in i berättelsen redan från första meningen, ¨Maja vill ha kött¨, bara att läsa den meningen ger en gåshud än idag. Det fanns många tillfällen då man ville skrika på boken ¨Gå inte in dit!¨, precis som många gör med skräkfilmer haha! Kanske för att det kändes som om man själv var med i berättelsen vilket gjorde att spänningen var alltid på topp. Många skulle tycka att den här boken är lite som skräck men jag tycker annorlunda, det är mer åt thriller hållet då det påminner lite om filmen ¨Shutter Island¨ med Leonardo DiCaprio där man fick sitta och fundera på vad som egentligen hände och slutar med en överraskande slut vilket är exakt den här boken gjorde. Den här boken är imponerade och spännande bok som man absolut inte får missa. Jag lovar att man kommer inte bli besviken utan den kommer ta tag i dig redan från första mening!
 
Jag ger ¨Gruvdamen¨ av Daniel Svanberg betyg fem av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela