Maddes Bokhylla

¨Röda skyar¨ av Madelene Lundvall

Publicerad 2017-10-23 12:21:19 i Allmänt,

(null)

Titel: Röda skyar
Författare: Madelene Lundvall
Serie: Och mörkret föll, del 2
Förlag: L.C Förlag
Sidor: 376 sidor
Utgivning: 2017
 
Handling
 
Melinda vill inget hellre än att vara en helt vanlig tjej. Det finns bara ett problem hon är hälften druid. Ett ännu större problem är att hennes val av kille kommer att påverka hela mänskligheten då dessa killar representerar gott och ont. Väljer hon fel sätter hon hela mänsklighetens framtid på spel. Mitt i kaoset har Ossian blivit Melindas trygghet, men i ett svagt ögonblick har hon gjort ett ödesdigert misstag som nu hindrar henne från att vara med honom. Plötsligt har hon inget annat val än att vända sig till mörkret och låta Kastio hjälpa henne hitta sig själv. Domedagen kommer allt närmre och Melinda är mer vilsen än någonsin. 
 
Recension
 
Efter ett års väntan så kom äntligen del två ut! Jag har länge sett fram emot att få läsa fortsättningen då jag har totalt fallit för berättelsen om druiderna, Melinda och hennes jobbiga val mellan två olika killar som hon har fått känslor för. Som jag sa på förra recensionen för första boken i bokserien så håller jag på team Kastios sida, även efter den här boken. Jag älskar idén att druiderna måste få människorna inse hur de skadar jorden på ett fel sätt, miljöförstörning är ett stort problem i vårat samhälle idag och att få in det i bokserien är en briljant idé som kan få läsarna att inse att det är så idag i våran värld. Jag tror att Madelene ville få in det i hennes böcker för att hon anser att kunskapen om det behövs spridas?
 
Jag tyckte att det var helt humoriskt att följa Melinda när hon dras fram och tillbaka mellan Kastio och Ossian, deras gnabb och bråk och vem som ska vara med Melinda fick en att småle och skratta för det roliga kommentarerna som utbytes mellan Kastio och Ossian. Däremot så tyckte jag allt mer mindre om Ossian, för det kändes som han allt mer blev negativ som person samt att han försökte kontrollera Melinda hela tiden. Så det gjorde mig irriterad över hur Melinda hanterade situationen med Ossian, hon gick med på nästan allt Ossian krävde av henne vilket fick mig rygga tillbaka på grund av hur kuvad Melinda var inför Ossians krav. Men att hon var helt rebelliskt när det gällde Kastio, vilket gjorde mig lite förvirrad men självklart förstod jag att Melinda var förvirrad över allting som pågick i hennes liv och vad som krävdes av henne.
 
Förutom det, så tyckte jag om att läsa om Kastio speciellt hur han började förändras i sitt tankesätt när det gällde människornas öde om de var tvugna att utrotas eller ej, han insåg ju till slut att hans mammas tankesätt var fel och att Melinda hade rätt om att det finns andra sätt att påverka människor. Han började även mjuknas mer och mer när han umgickdes mer med Melinda och deras förhållande utvecklas på ett positivt sätt. Han vill ju göra allt för Melinda och hjälpa med hennes kamp mot hans mor och utrotandet mot människor. Just därför jag gillar Kastio, han verkar ond på utsidan men på insidan är han verkligen en god kille som vill det rätta och att han verkligen bryr sig om Melinda. Till skillnad från Ossian som jag känner att han är kontrollbehövande över Melinda och tror att han vet bäst och tänker inte på hur Melinda tänker eller mår.
 
Jag älskar den här bokserien, med dess spännande innehåll med druiderna och en jobbig kärlekshistoria. Dock var det lite lugnt i första halva boken, men sen ökade det på med spänningen och det slutade med en toppen avslut där kriget har börjat i druidernas värld. Hur kommer det fortsätta och hur kommer det gå för Melinda med hennes orakel krafter och vem kommer hon välja, Kastio eller Ossian? Finns många frågor nu så jag längtar tills jag får läsa nästa bok. Så jag ser väldigt fram emot fortsättningen!

Stort tack till L.C Förlag för recensionsexemplar! 
 
Jag ger ¨Röda skyar¨ av Madelene Lundvall betyg fyra av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela