Maddes Bokhylla

"Kungadottern - Sagan om Turid 1" av Elisabeth Östnäs

Publicerad 2016-11-24 13:34:18 i Allmänt,

Titel: Kungadottern - Sagan om Turid 
Författare: Elisabeth Östnäs 
Serie: Sagan om Turid - bok 1
Förlag: Berghs Förlag
Sidor: 253 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Turids värld är en hård vikingavärld. Den vintern då svälten slår hårt mot den lilla byn ställs allt på sin spets. Turid behöver använda de krafter hon har för att överleva och även krafter som hon ännu inte lyckats bemästra! "Jag vill inte gifta mig. Jag vill lära mig att skriva. Jag vill se andra platser. Mer än den här lilla byn. Far är gammal nu och jag vet att jag ska bli drottning efter honom. Min fostermor vill att jag ska bli en völva, en spåkvinna, som hon. Men jag vill inte! Jag vill leka ett tag till, med Sten, med Njord. Jag vill att allt ska vara som förut.
 
Recension:

En intressant och historisk bok om vikingatiden. Man får följa Turid som är kungadotter i en vikingaby där hennes far som är är kung och styvmoder som är drottning samt en halvbror. Man får i början redan veta att man har framtiden planerat för Turid, en äktenskap med en annan konungsson som hon inte känner. Turid som är missnöjd med sin planerade äktenskap vill inte gifta sig utan hon vill resa och se världen.

Man får följa henne när hon förbereder sig inför äktenskapet men även när hon blir lärling hos sin stränge styvmor där hon ska bli en Völva precis som hennes styvmoder. Samtidigt får hon reda på sin mors bakgrund och börjar även gå i lära hos en man från samma bakgrund för att bli en ande resande. Men trots hennes plikter så är hon väldigt rebellisk och vill inte förberedda sig inför äktenskapet. Hon har andra drömmar som hon vill uppfylla och drömmer ofta om det. Hon börjar med en dröm, att kunna skriva, tillsammans med sin vän Sten så uppfyller hon sin önskan och vill mer!

Boken har så mycket information om hur vikingatiden var på den tiden. Man får läsa hur de gjorde vissa ritualer som blotning ( där man offrade till gudarna) och även hur de förberedde saker och ting under den tuffa vintern. Boken är intressant och passar riktigt bra till historielektioner för de som läser om vikingatiden. Man får lära sig många nya ord och kunskap om vad som var vanligt i vikingatiden. Boken var lite seg och händelselöst i början men hade sina stunder i mitten och slutet av boken så jag hoppas på resten av bokserien är början av hennes äventyr och att mycket mer kommer hända! Så jag ser väldigt fram emot att få läsa fortsättningen!

Tack till Berghs Förlag för recensionsexemplar! 
 
Jag ger Kungadottern av Elisabeth Östnäs 4 av 5 poäng 
 
Boken finns att köp hos Adlibris och Bokus

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela