Maddes Bokhylla

¨Sammansvärjningen¨ av Ursula Poznanski

Publicerad 2017-10-25 11:13:18 i Allmänt,

(null)

Titel: Sammansvärjningen
Författare: Ursula Poznanski
Serie: Sveket, del två 
Förlag: Opal förlag
Sidor: 431 sidor
Utgivning: 2015
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Ria och hennes vänner har växt upp i sfärernas trygghet som skyddar mot den ogästvänliga naturen utanför. Nu lever de ett liv i hemlighet i världen utanför sfärerna, i staden under staden. Varken klanerna eller sfärbefolkningen får veta var de är, de hotas från olika sidor. Endast några få är invigda. Ria och hennes vänner vill försöka komma fram till varför de hotas till livet, och Ria hittar ett spår i det gamla biblioteket. Men det går för långsamt framåt. Sandor, klanfurstens andreman, och Ria inleder en försiktig relation, men när klanfursten dör i skadorna av ett fiendeangrepp och Sandor blir klanfurste vill han plötsligt och oförklarligt inte veta av Ria längre. Nu känns det ännu viktigare att hitta svaret på frågorna kring hotet.
 
Recension
 
Jag gillade andra boken lite bättre än den första boken, Sveket, som var ganska så jobbigt att plöja igenom då det var för segt och för många frågor som var obesvarade. Men när jag började läsa den här boken så började det hända mer saker, speciellt i Rias liv som ändras så mycket när hon och Sanders börjar falla för varandra och inleder ett förhållande precis som jag misstänkte att det skulle hända efter första boken. Men de obesvarade frågorna är fortfarande där trots att många frågor fick sina svar medan jag läste igenom boken. Man kommer ännu närmare sanningen till varför Ria och hennes vänner drabbades av sveket från sina fränder i sfäret samt vad som egentligen hände förr i tiden som har undangömts och hållits hemligt. 
 
Jag tycker att Ria är en väldig försiktig person som inte vågar så mycket, nästan så att man blir uttråkad av läsa från hennes perspektiv, det enda jag gillade var att följa spänningen Ria fick uppleva när hon kom ännu närmare till sanningen. Också förhållandet mellan Ria och Sanders var något jag gillade att läsa om, de verkar vara en så udda par men ändå passade bra ihop, dock blir jag irriterad att Ria är fortfarande på ett sätt är fast vid sin ex och inte riktigt vill erkänna sina känslor för Sanders. Så jag hoppas att hon till slut erkänner och vågar stå för det och att det kommer sluta med att Ria och Sanders blir tillsammans med acceptans av Rias vänner samt Sanders folk. 
 
Spänningen och mysteriet bakom sfärernas och primernas historia stiger och svaret på alla frågor börjar närma sig. Jag gillade boken och handlingen, det gick lättare att plöja igenom då det hade många bra delar som spänning, mysteri, sorg, glädje och kärlek som gav en riktigt bra blandning i handlingen som fick en vilja fortsätta läsa. Slutet fick mig att vilja fortsätta följa Rias kamp mot sanningen och jag längtar efter nästa bok. Dock hoppas jag att det blir en awesome avslut i sista boken som ger en chockerande avslöjning och en perfekt avslut på bokserien. Måste läsa bok nummer tre nu!
 
Stort tack till Opal förlag för recensionsexemplar!
 
Jag ger boken ¨Sammansvärjningen¨ av Ursula Poznanski betyg fyra av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus  


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela