Maddes Bokhylla

¨Ibland mår jag inte så bra¨ av Theres Lindgren

Publicerad 2017-03-09 12:38:00 i Allmänt,

Titel: Ibland mår jag inte så bra
Författare: Theres Lindgren
Förlag: Bokförlaget Forum
Sidor: 139 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Att må dåligt psykiskt är inget att skämmas över, säger Therése Lindgren, Sveriges största kvinnliga youtuber. Hon blev Årets Youtuber både 2016 och 2015 och hennes hyllade videor består av allt från glada skönhetstips till tårfylld ensamhet. I den här boken fördjupar hon sig mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte mår så bra. Hur känns panikångest? Vad kan man göra för att peppa sig själv? När ska man söka hjälp och vad finns det för hjälp att få? Hur kan någon som är så framgångsrik också må så dåligt?

På ett ärligt, personligt och ofta humoristiskt och lättsamt sätt tar sig Therése Lindgren an ett svårt ämne från många vinklar. Hon vill berätta om sin egen psykiska ohälsa och få andra att förstå att det här är vanligt och drabbar de flesta människor någon gång i livet. Therése varvar sina egna berättelser och erfarenheter med fakta. Hon delar även med sig av tips som hur du andas dig ur en panikattack, hur du kan prata om ditt tillstånd med vänner och familj eller något så grundläggande som hur du tar dig upp ur sängen på morgonen. Ibland är det såklart viktigt att man söker professionell hjälp och andra gånger kan man faktiskt må bättre av att acceptera läget.
 
Recension:
 
När jag började läsa boken så förväntade jag mig att få läsa om en youtubare om hennes framgång hos Youtube samt hur hon blev framgångsrik bland alla andra youtubare. Men i början av boken så insåg jag att så var inte fallet, hon delar istället om hennes tuffa tid med ångest och depression samt informerar läsaren vad det innebär och vad man kan göra om man själv är i samma situation eller har en anhörig som är det.
 
Jag vart förvånad över hur hon öppet vågade berätta om sin ångest och depression, idag så pratar man inte om det öppet i samhället, då det ses som en svaghet. Att våga öppna upp sig och berätta om sin tuffa och psykiska problem för att sprida vetskapen och kunskapen om det är väldigt modigt enligt mig. Jag själv har haft ångest i tonåren och det var det värsta jag visste. Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att prata om det för mina anhöriga och skämdes över mina besvär. Theres vilja att sprida om sina egna erfarenheter får en inse att man inte är ensam om det och att det finns fler som också går igenom ångest och depression.
 
Theres skriver inte bara om just psykiska delen utan berättar lite om sitt liv från barndom och framåt. Hon delar även med sig minnen och händelser från när hon fick sin första ångest attack och hur det sakta blev värre, till sjukskrivning och hur hennes liv blev till slut drabbad. Det var faktiskt intressant att få läsa om att vissa saker som hon gjorde samt råkade ut för var en bidragande del för hennes ångest och depression. Hon har även med olika fakta och tips och råd när det gäller depression och ångest. Jag gillade speciellt alla tipsen hon gav, som att träning, vegansk mat samt många fler saker man kan göra för att underlätta sin depression och ångest.
 
Boken kan uppfattas lite som en faktabok med lite av hennes biografi blandat. Men hon berättar även lite roliga saker som har hänt i hennes liv som när hon t.ex. i sista minuten åker till Arlanda för att hämta en hund som behöver ett fosterhem och att hon ringer till sin pojkvän Anders på vägen dit för att i sista minuten berätta att hon ska ta hem en hund, haha! Det bjöds lite skratt här och där vilket gjorde boken intressant men ändå något man ville fortsätta att läsa. Jag har sett många inte tyckte om det informativa delarna i boken, men jag håller inte med, den här boken behövs för den skulle passa bra som läsning till de som har psykiska besvär och även anhöriga som inte vet hur de ska göra. Jag kommer absolut tipsa den här boken till mina vänner som har depression och/eller ångest för den här boken kan absolut hjälpa och stötta personen.
 
Jag ger ¨Ibland mår jag inte så bra¨ av Theres Lindgren betyg 4 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela