Maddes Bokhylla

¨Mörkrets demoner - Ondskan vaknar¨ av Kami Garcia

Publicerad 2017-03-14 10:35:00 i Allmänt,

Titel: Ondskan vaknar
Författare: Kami Garcia
Serie: Mörkrets demoner, bok ett
Förlag: Bokförlaget Semic
Sidor: 264 sidor
Utgivning: 2015
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Jag har aldrig trott på spöken. Inte förrän ett försökte döda mig.

När Kennedy Waters hittar sin mamma död förändras allt. Hur har hon kunnat leva i sjutton år utan att veta att övernaturliga krafter hotar hennes familj? Kennedy måste lämna sitt gamla liv bakom sig. Hon måste ta sin mammas plats i Den svarta duvans legion och kämpa mot mörkrets demoner. Och inte blir det lättare av att hon ska kämpa tillsammans med de två snyggaste killar hon någonsin träffat. Hemsökta hus, hämndlystna andar, magiska symboler och pistoler laddade med salt blir hennes nya liv. För de onda andarna vilar aldrig.
 
Recension
 
Jag vart förvånad över hur bra och spännande den här boken var! Den påminner mycket om mina favorit tv-serier ¨Supernatural¨ och även lite av ¨Shadowshunters¨, med den blandningen fick det mig att gilla berättelsen ännu mer. Jag var faktiskt imponerad över att den var en riktigt bra bladvändare som passar till både unga läsare såväl vuxna. Är lite besviken över att jag inte läste den här boken tidigare, tror mest på att det var omslaget inte lockade mig speciellt mycket och trodde att berättelsen inte skulle va lika lockande. Vad fel jag hade!
 
Att få följa Kennedy när hon blir räddad från en hämndlysten ande samt joinar en legion med andra ungdomar som bekämpar andar samt demoner, ett arv som har gått i generationer, var spännande att följa. Att få upptäcka tillsammans med Kennedy ett helt nytt värld fick en verkligen komma in i berättelsen och med min intresse för det ockulta gjorde det intressant att lära sig om andar och demoner samt hur man bekämpar de. Att det var dessutom två snygga tvillingbröder som tävlade om Kennedys gillande, höjde dramat i berättelsen. Spänningen var alltid på topp när de jagade efter ledtrådar för att stoppa en demon och mötte onda andar på vägen.
 
Jag gillade inte huvudkaraktären Kennedy så mycket då hon framstod så mesig och klumpig hela tiden vilket gjorde mig irriterad hela tiden. Vet inte om det beror på att jag är van att läsa böcker med starka tjejer/kvinnor som tar för sig och är modiga i berättelserna. Förhoppningsvis så blir Kennedy mer orädd och kaxigare längre fram i bokserien. De andra karaktärerna tyckte jag däremot mycket om då de hade så olika personligheter och var mycket roligare att läsa om från Kennedys perspektiv. Att få läsa om hur Kennedy och ena tvillingen Jared att falla för varandra fick mitt hjärta att smälta och med den spända läget mellan tvillingarna höjde dramat. Kommer det att hålla mellan Kennedy och Jared?
 
Trots den mesiga huvudkaraktären så gillade jag verkligen berättelsen på grund av det ockulta och spänningen som alltid var på topp och gjorde det omöjligt att lägga i från sig boken. Jag hoppas att Kennedy blir mer mognare och vuxnare längre fram i bok serien så det att blir mer wow faktor och mindre irriterande att följa henne. Boken slutade på ett riktigt hemskt spännande sätt så jag ser väldigt fram emot fortsättningen! Jag hoppas på att det extra mer i nästa bok!
 
Tack till Bokförlaget Semic för recensionsexemplar!
 
Jag ger ¨Mörkrets demoner - Ondskan vaknar¨ av Kami Garcia betyg 4 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela