Maddes Bokhylla

¨Half bad - Häxornas krig¨ av Sally Green

Publicerad 2018-05-04 17:02:31 i Allmänt,

 
Titel: Half bad - Häxornas krig
Författare: Sally Green
Serie: Half bad, bok tre
Sidor: 306 sidor
Utivning: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Nathan är på flykt igen. Rebellerna håller på att förlora kriget. De är för få, utspridda och verkar chanslösa, trots att Nathan har övertagit sin fars starka krafter. Hans tidigare kärlek Annalise är nu hans mest hatade fiende. Våldet trappas upp och kampen blir alltmer förtvivlad.
Bara en sista, desperat utväg kan rädda dem. Nathan och Gabriel måste hitta en saknad amulett med förmågan att göra sin bärare oövervinnerlig.
Men räcker det? Kan Nathan ta sig igenom den svåraste prövning han någonsin ställts inför?
 
Recension
 
Jag tyckte att spänningen har stigit vid varje bok, och den här tredje och avslutande delen gav mig en riktig spännande och bra avslut även fast jag inte tyckte om hur Nathan hade bivit som person efter sveket med hans tidigare kärlek Annalise. Med hans humör och temperament så var det extremt jobbigt och skrämmande att läsa hans beteende och hämndlystnad. Men det fanns en mjukhet bakom hans hårda yttre, speciellt mellan honom och Gabriel som hade en fin vänskap som började utvecklas till något mer. Boken hade en bra blandning av olika delar som gjorde det svårt att sluta läsa när man var så pass ivrig på att få veta hur det slutade.
 
Jag tyckte om boken trots den mörka och dystra handlingen, det som berörde mig mest var den stora sorgen som Nathan gick igenom i slutet av boken när Gabriel dog. Det var som att man fick se hur han egentligen var under sitt hårda skal och man kände verkligen sorg och smärta som han gjorde. Dock reagerade jag över på hur han inte ens reagerade eller tog emot nyheten om att han hade en son. Han var bara så fokuserad på sorgen över Gabriel vilket irriterade mig, hela boken utspelar på att han vill träffa sin far och lära känna honom och nu gör han likadant mot sin son? Varför ens göra så mot sin egen son så som hans far gjorde mot honom och varför inte ens visa intresse över att ha en son? Jag fattar att han hade en fin relation med Gabriel, men kunde han inte ha skärpt till sig för sin son skull och göra det bättre än vad hans far hade gjort för Nathan?
 
Oavsett vad jag tyckte om slutet så tyckte jag ändå att boken gav en bra avslut men ändå sorglig då Nathan väljer att avsluta sitt människoliv. Den slutet gav mig rysningar speciellt över hur hans före detta fångvaktare Celia, som försökte ta hand om honom i hans tid under sorgen, berördes över hans val. Det ger mig än idag rysningar så det var verkligen en bra avslut på en bokserie. Sammanlagt så har boken många bra delar trots att jag blir irriterad över vissa val som huvudkaraktären gör och hur han framstås som, men annars har det varit en bra bok som jag kan rekommendera att läsa.
 
Tack till Bokförlaget Semic för recensionsexemplar!
 
Jag ger boken ¨Half bad - Häxornas krig¨ av Sally Green betyg fyra av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela