Maddes Bokhylla

¨Hatad och älskad¨ av Alexandra Nilsson och Ylva Enström

Publicerad 2016-09-22 21:46:00 i Allmänt,

Titel: ¨Hatad och älskad¨
Författare: Alexandra Nilsson och Ylva Enström
Förlag: Calidris förlag
Sidor: 112 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:

Alexandra Kissie Nilsson är en av Sveriges mest kända bloggerskor. Förutom sin blogg, som har över 120 000 läsare varje dag, så har hon över 200 000 följare på Instagram och över 100 000 prenumeranter på YouTube.

Hatad och älskad är Alexandras uppgörelse med en resa som startade när hon var femton år och skapade Kissie ett kaxigt och provokativt alter ego. Hennes läsare provocerades av hennes kaxiga öppenhet, festande och jakt på kändisskap. Alla älskade att hata henne.

Bilden av Kissie formades snabbt av media och många är fortfarande av uppfattningen att hennes liv handlar om mode, plastikoperationer och fester. Nu får vi läsa om det som media missat, vad priset för berömmelse egentligen är. Alexandra skriver öppenhjärtigt och insiktsfullt om den glammiga bloggvärldens brutala baksida och tillåter läsaren kika in bakom röda sammetsrep. Det är dags att lära känna personen bakom masken; människan bakom rollen Kissie.

Hatad och älskad är skriven tillsammans med författaren Ylva Enström

 

Recension:

Jag har följt Alexandras blogg Kissie länge, sen jag var femton år, då var bloggar riktigt populära att läsa. Mitt första intryck att henne var att hon var väldigt bitchig och skrev otrevliga saker om folk och ting som hon inte tyckte om. Trots jag inte gillade henne i början så följde jag ändå hennes blogg för det var roligt att följa dramat i hennes blogg, då vissa saker var bara överdrivna.

Jag har aldrig förstått varför hon var som hon var men på senaste tiden har hon blivit mer snällare och mognare. När jag såg att hon skulle skriva bok om just henne så var jag bara tvungen att läsa den då jag ville veta vem Alexandra aka "Kissie" är. Jag måste säga att jag har så mycket mer förståelse varför hon betedde så förut och varför hon sökte uppmärksamhet för sin blogg skull. Jag tycker om henne nu jämfört med förut, hon förklarar i sin bok att hon gjorde de sakerna, inte bara på grund av hennes blogg utan att för hon sökte också uppmärksamhet för hon kände sig ensam på grund av vissa situationer.

Men Alexandra skriver inte bara om uppmärksamheten, hon skriver också om hennes sida som feminist. Hon berättar många historier när hon har blivit utsatt för kränkande kommentarer, sexuella närmande och jobbiga män som raggar på henne. Man fick läsa hur hon hanterade situationerna och vad hon tyckte och tänkte om det. Hon insåg just då att hon var trött på att bli utsatt för olika kränkande saker från män och varför hon blev just feminist. Hon drar upp många bra och viktiga saker som hon tycker själv att man inte ska behöva utsättas sig för när det gäller sexistiska kommentarer, närmande, kommentarer om att välja inte få barn, jämställdhet mellan män och kvinnor, mens och många fler saker. Jag älskade speciellt delen där hon tycker att många använder meningen "pojkar är pojkar" som en ursäkt för deras beteende mot tjejer och hon tycker att det är dax att man börjar lära pojkarna hur de ska bete mot tjejer istället för att tjejerna ska lära sig vara försiktig bland pojkar.

Jag måste säga att jag håller verkligen med Alexandra när det gäller det feministiska sidan. Varför måste vi kvinnor bli stämplade och bli illa behandlade för något vi är eller gör? Alexandra skriver på ett bra och övertygande sätt som får en haja till och inse att våran samhället här i Sverige är verkligen sjukt när det gäller kvinnosynen. Man inser inte det själv då man är så van med det man har idag. Alexandra skriver vad som borde vara rätt i samhället och vad som borde ändras och jag tycker att vi borde uppmärksamma vad hon och andra feminister tycker om samhället idag. Det är dax för förändring!

Boken var väldigt liten när jag fick den, var förvånad för jag trodde att Alexandra skulle gå all in när det gällde att skriva en bok, men jag tyckte att hon fick med sin historia, tankar och åsikter i det lilla boken och jag är imponerad över att hon lyckades få med så mycket i några sidor. Jag gillade att man fick läsa hennes historia och varför hon var en annan person förut och hur hon är idag. Jag har så mycket mer förståelse över vad hon har gått igenom och hur det är att gå igenom en kändisskap när det gäller att vara en bloggare.

Jag hatar henne inte längre utan jag gillar henne nu när hon har mognat och blivit vuxen vilket är strong gjort efter allt hon har varit med om. Jag gillade också omslaget där hon visar sitt äkta jag istället för de vanliga posande som många bloggare har på deras böcker, en glad och rolig tjej som utstrålar Girl Power! Läs gärna boken om du är nyfiken på vem Alexandra aka Kissie är!

 

Jag ger boken ¨Hatad och älskad¨ av Alexandra Nilsson och Ylva Enström betyg 4 av 5
 
Boken finns att förboka hos Adlibris och Bokus!
 

Kommentarer

Postat av: radhuslivet.se

Publicerad 2016-09-23 17:18:42

Tusen tack för fin recension! 🙂

Svar: Tack själv! :D
Madeleine Eklund

Postat av: a n n i k a

Publicerad 2016-09-23 19:46:58

Kommer du recensera Therese Lindgrens bok också? :D

Svar: Hej! Ja det skulle jag jätte gärna göra! :D
Madeleine Eklund

Postat av: Erika

Publicerad 2016-09-27 23:28:08

Ber Kissie själv om ursäkt för sitt beteende i boken? Eller lägger hon allt ansvar på sin omgivning och anser mer eller mindre att hon därför ej behöver ta några konsekvenser av sitt agerande? Är nyfiken hur hon tänker kring den biten.

Bra recension förövrigt! Håller verkligen med om hur illa det är med "Boys Will be boys"

Svar: Hej!

Om jag ska vara ärlig så är det mer som om Kissie förklarar varför hon var elak och så. Hon lägger inte allt ansvar på andra utan hon förklarar att hon gjorde vissa saker för hon var beroende av att få uppmärksamhet från alla. Nu spoilar jag lite men det är typ många förklaringar och berättelser från hennes förflutna i boken. Så det är lite svårt att förklara men från min sida så tycker jag inte att hon klandrar andra så mycket, hon skriver ärliga saker och visst hon skriver om hemska personer i boken som hon drabbades av så det är lite sånt men annars i helhet så tycker jag att hon framstår ärlig och sann i boken. Du får gärna läsa boken och se själv vad du tycker? Vill gärna veta dina åsikter också :)

Tack så mycket!
Madeleine Eklund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela