Maddes Bokhylla

"Viskskrik" av Kristina Emanuelsson

Publicerad 2016-09-29 23:02:24 i Allmänt,

Titel: Viskskrik
Författare: Kristina Emanuelsson
Förlag: Calidris förlag
Sidor: 336 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Alice vet att hon är dödens om hon rör pappas grogglas och när hon en dag lånar dem i smyg, för att dricka Coca-cola tillsammans med Pernilla i portuppgången, krossas två av glasen.

Skulden blir svår att bära - även om den inte är hennes - och straffet leder till ödesdigra konsekvenser.

Recension:

När jag fick boken så var jag lite osäker på vad boken handlade om och om den var bra då det stod inte så mycket om vad den handlade om på baksidan av boken. Med en viss tveksamhet så började jag läsa boken och jag blev golvad, jag har aldrig läst något liknade förut. Kristina har skrivit så bra att hon får varje ord och meningar så kraftfulla som om det vore poesi. Jag hade så svårt att tro att det var hennes debutbok då jag var så imponerad över hennes skrivsätt och hur hon får läsaren att bli påverkad av den fina berättelsen.

Jag gillade karaktären Alice i boken som man får läsa i dåtid och nutid, speciellt i dåtid när hon som barn får gå igenom en tuff period med sin mamma som har psykiska besvär samt hennes pappa och morbror Ingmar som drack ofta men försökte få igång dagen för Alices skull. Att läsa Alices tuffa uppväxt gjorde en sorgsen över situationen med hennes mamma då Alice önskade hela tiden att hennes mamma skulle bli frisk någon dag. Alices nutid när hon är i 30 års åldern är ganska ensamt att läsa då hon går igenom en process med sin bästa vän sen barndomen, Jack, som hon känner sig osäker om hon har känslor för honom då svartsjuka uppstår.

Kristina har skrivit en fantastik fin bok som verkligen får läsaren att bli berörd. Alla meningar och ord är så levande och kraftfulla att man inte kan sluta läsa eller sluta tänka på boken efteråt. Jag är väldigt glad att jag fick läsa boken då den har berört mig en hel del och jag hoppas verkligen att Kristina skriver flera fina böcker som ¨Viskskrik¨ i framtiden, ser väldigt fram emot det!

 

Stort tack till Calidris förlag för recensionsexemplar!

Självklart ger jag boken ¨Viskskrik¨ av Kristina Emanuelsson full poäng, 5 av 5 poäng!

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela