Maddes Bokhylla

¨Pappas pojke¨ av Emelie Schepp

Publicerad 2017-08-21 09:46:00 i Allmänt,

Titel: Pappas pojke
Författare: Emelie Schepp
Förlag: Harper Collins Nordic
Sidor: 400 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
En varm sommarkväll ringer sexårige Jonathan till sin pappa Sam som är på väg hem. Skräckslagen berättar han att någon har tagit sig in i familjens hus i Norrköping. Det är det sista Sam hör från pojken innan han försvinner spårlöst.

Åklagare Jana Berzelius leder förundersökningen av det komplicerade fallet. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander försöker hon ta reda på vad som har hänt Jonathan. Spåren leder bakåt i tiden, och ju längre Jonathan är borta desto mer personlig blir utredningen för Jana. Hon inser att det är bråttom, mycket bråttom att hitta pojken.

Samtidigt begär den skoningslöse Danilo Peña att Jana ska besöka honom i häktet. När hon till slut går med på att träffa honom kastas hon in i en fruktansvärd kamp på liv och död, där allt sätts på spel och ingen går säker.
 
Recension
 
Jag gillar normalt inte deckarböcker men jag gav den här boken en chans och jag är glad att jag gjorde det! Den har inte de där tråkiga detaljerna eller de långdragna tråkiga scener som vissa deckare har så jag är positivt överraskad över hur den här boken fick mig sitta spänd av spänning över bokens handling. Den började direkt med spänning när Jonathan försvinner spårlöst och man har inga ledtrådar om vad som kan har hänt och man misstänker pojkens pappa Sam för händelsen. Man får följa polisernas kamp för att hitta Jonathan och det dyker upp många chockerande bevis och ledtrådar på vägen vilket får en fastna i berättelsen och gjorde det svårt att lägga ifrån sig boken.
 
Man får inte bara läsa från en persons sida utan från flera olika som pojkens pappa Sam, åklagaren Jana och andra åklagare och poliser när de försöker kämpa för att hitta Jonathan. Men man får även läsa lite från deras liv hur de lever och gör på deras fritid. Den jag speciellt fastnade var Jana som verkar vara någon form av en super kvinna som kan slåss och luras så bra inför sina kollegor. Jag är väldigt nyfiken på hennes förflutna och vill jätte gärna vet mer om henne och hennes bakgrund. Vem är egentligen Jana?
 
Jag gillade att man blandade med olika karaktärer som man fick följa och lära känna som gav ett bättre insyn på hela situationen med Jonathan samt Janas situation med Danilo, det kändes som att man inte missade något viktigt och man fick den hela upplevelsen i boken. Boken slutade dessutom spännande när viktiga ledtrådar kommer upp och gav en chock när man listade ut själv om varför Jonathan försvann och orsaken till detta. När jag insåg detta så blev jag besviken när polisen inte fattade själva det och när en polis till slut gjorde det så höll han tyst om det vilket var sjukt irriterande för jag hade velat se vad som hade hänt om sanningen hade kommit ut!
 
Så vad tyckte jag om boken? Jag gillade verkligen den här boken, den gav en där spänningskänslan som fick en sitta spänd hela tiden och försöka lista ut vem som orsaken till Jonathans försvinnande och Janas bakgrund. Jag ser fram emot att få läsa Emelies andra böcker för att fortsätta läsa om Jana men även också för Emelies sätt att skriva en deckare på. Jag skulle absolut rekommendera den här boken om du söker efter en bok med spänning med en twist i!
 
Stort tack till Harper Collins Nordic för recensionsexemplar! 
 
Jag ger ¨Pappas pojke¨ av Emelie Schepp betyg fyra av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela