Maddes Bokhylla

¨Jorden vaknar¨ av Madeleine Bäck

Publicerad 2017-07-25 13:34:00 i Allmänt,

Titel: Jorden vaknar
Författare: Madeleine Bäck
Serie: Vattnet drar, bok två
Sidor: 359 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
I ett litet samhälle i Gästrikland har ett kyrkoinbrott gått snett. Urgamla krafter har sluppit lösa i skog och vatten. Gränsen mellan levande och döda har suddats ut. Bara Gunhild, kvinnan i skogen, verkar veta vad det handlar om. Till sin hjälp behöver hon katter, blod, järn och två ovilliga och rädda ungdomar. Beata, som förlorat sin vän till de mörka krafterna, och Krister, barnbarnet som hon inte haft kontakt med. Han som verkar dela hennes syner och som plågas av sin länk till det som vaknat.
 
Recension
 
Är förvånad över att den andra boken var mycket bättre än första boken ¨Vattnet drar¨, här fortsätter boken från där det slutade i första boken med spänningen på topp och man har minskat de onödiga detaljerna och det händer mycket mer än det gjorde i första boken. Jag kan ärligt talat säga att den här andra boken är mycket bättre och mycket lättare att läsa än första boken, vilket jag är lättad över. Man har behållit den äckliga, råa och spännande tråden i andra boken som gjorde det otrolig spännande att följa.
 
Det jag var besviken på första boken var alla frågor och funderingar som man inte fick svar på, men nu äntligen fick man det i andra boken så man hade mycket bättre förståelse och vad det egentligen handlade om, det gjorde mycket lättare att förstå och kunna läsa boken utan att bli irriterad hela tiden. Sen började även historierna från de olika karaktärerna knytas ihop och man förstod till slut hur alla de olika personeran som man fick läsa om hade för koppling till varandra, dock är jag osäker på om journalisten Mattias borde ha varit med, kändes inte relevant till bokens berättelse.
 
Jag gillade det råa, äckliga och spännande delen (förutom slaktandet av katter) som gjorde det helt omöjligt att lägga ifrån sig boken, jag var tveksam om andra boken skulle va bra eller inte efter den första boken som var väldigt segt och svårt att få ihop det. Men den här boken är mycket bättre gjord och hade många bra och spännande delar vilket jag är glad för. Dock skulle jag vilja att man tog bort beskrivning skräck för den här bokserien för det tycker jag absolut inte att det är, den är mer som en spänningsbok med en del äckliga inslag. Kan absolut rekommendera boken för er som gillar sånt med inslag av natur och myter.
 
Tack till Natur & Kultur för recensionsexemplar!
 
Jag ger ¨Jorden vaknar¨ av Madeleine Bäck betyg fyra av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela