Maddes Bokhylla

¨Hemma hos Bettan¨ av Eli Åhman Owetz

Publicerad 2017-03-06 11:25:00 i Allmänt,

Titel: Hemma hos Bettan
Författare: Eli Åhman Owetz
Förlag: Bokfabriken
Sidor: 288 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
"Men då åker vi väl dit då. Till 70-talet. Kan ni på lördag?"

De tre barndomsvännerna Bettan, Matte och Carina har fastnat i en grå vardag. Bettan drömmer om att öppna inredningsbutik men harvar på som busschaufför, Mattes författarkarriär vill aldrig riktigt ta fart och Carinas glamorösa liv slås i spillror när hon erbjuds avgångsvederlag från sitt chefsjobb.

De bestämmer sig för att åka tillbaka i tiden, till utsvängda jeans, blå Blend och Kiss. Till Bettans sommarställe där allting en gång började, och där en missuppfattning kommer att leda till den perfekta affärsidén - en retro-retreat för tilltufsade själar.
 
Recension:
 
Wow! Vilken härlig och mysig feelgood bok! Jag tyckte väldigt mycket om den här berättelsen. Man får följa huvudkaraktären Matte ( trodde han var en tjej från början, ops!), han följer tillsammans med Carina och Bettan till Bettans sommarställe för att uppleva sjuttio talet igen som när de var unga. Något som de uppskattar då deras liv inte går som det ska med avgångsvederlag, trög karriär och tråkig jobb. Bettan som vill äntligen öppna en egen inredningsbutik tar chansen och säger upp sig och förbereder sig inför att öppna butiken. Men det får en överraskande vändning när hennes sommarställe blir ett retro retreat för kvinnor och män som vill vila upp sig och uppleva sjuttio talet igen!
 
En bladvändare är den här boken! Svårt att inte falla för berättelsen om de tre goda vännerna som ställer upp för varandra. Trots huvudkaraktären var Matte så tyckte jag mycket bättre om Bettan, en kaxig och härlig kvinna som var mycket roligare att läsa om, lite tråkigt att inte få läsa från hennes perspektiv. Matte däremot var bara en mesig och ¨blind¨ man, var lite jobbigt att läsa om hans letande efter hans omöjliga drömkvinna som han hade skapat till sina böcker. Man blev så frustrerad över att han inte insåg att Bettan utvecklade känslor för honom ju mer de umgicks. Men trots att Matte var mesig så vart det faktiskt intressant att få läsa från hans perspektiv och se hur han såg på vissa saker med sina egna ögon, till slut så skärpte han till sig och han gjorde en riktigt bra val i slutet av berättelsen.
 
Det var lite roligt att få läsa om hur Bettan tillsammans med Matte och Carina försökte driva retro retreaten med olika utflykter och fester för att gästerna skulle få uppleva deras unga dar igen. Man fick lite skratt här och där när man fick läsa om hur gästerna klädde sig och betedde sig som tonåringar, var så svårt att se det framför mig. Men det var häftigt att få läsa alla mysiga och roliga utflykter och aktiviteter som de fick göra på dagarna, en riktigt härlig retroretreat hade de!
 
Hela iden med boken är sjukt bra och häftigt att läsa om! Berättelsen gav verkligen den där feelgood känslan som gjorde det omöjligt att lägga undan boken. Jag känner igen det där att man saknar den där tiden där allt var bra och bekymmerslöst, i mitt fall så saknar jag 90-talet ibland där man var liten och hade härliga tider. Jag tror många upplever samma sak och jag skulle verkligen rekommendera alla att läsa ¨Hemma hos Bettan¨ för att få den där härliga känslan som jag upplevde när jag läste boken.
 
Tack till Bokfabriken för recensionsexemplar!
 
Jag ger ¨Hemma hos Bettan¨ av Eli Åhman Owetz betyg 5 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela