Maddes Bokhylla

¨Kronprinsessan¨ av Kiera Cass

Publicerad 2018-05-28 14:47:50 i Allmänt,

Titel: Kronprinsessan
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection - del fyra
Förlag: B Wahlströms 
Antal sidor: 325 sidor 
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma! 
 
Handling 
 
Prinsessan Eadlyn har under sin uppväxt hört ändlösa historier om hur hennes föräldrar möttes och hur de föll handlöst för varandra. Hon har alltid tyckt att det låter väldigt romantiskt, men hon har inget intresse av att upprepa historien. Om det var upp till henne skulle hon helst aldrig gifta sig. Men en prinsessa får inte bestämma sådana saker på egen hand och Eadlyn kan inte fly från sitt öde. Det är dags för henne att delta i Urvalet. Eadlyn är helt inställd på att det för hennes del inte kommer att sluta med romantik, men när tävlingen börjar visar det sig att en av deltagarna faktiskt kan vara den rätta. Och kanske ligger det där lyckliga slutet inte så långt bort som Eadlyn alltid trott.
 
Recension
 
Bok serien fortsätter, dock så lämnar man America och följer nu hennes dotter Eadlyn genom hennes Urval. Tvisten är att det är killar som ska söka till Urvalet nu, så det kändes riktigt spännande att få läsa. Men jag blev tyvärr riktigt besviken på den nya huvudkaraktären Eadlyn, jag älskade de tre första böckerna med America då hon var så äkta och lätt att tycka om, Eadlyn är tvärtom vilket jag reagerade på. Eadlyn är en bortskämd och okänslig tjej som bara tänker på sig själv vilket jag blev förvånad över då hennes föräldrar America och Maxon är så fina personer. Dock kan jag ändå förstå att hon kan ha blivit så på grund av hennes uppväxt i ett kungafamilj.
 
Trots min besvikelse på huvudkaraktären så var jag nyfiken på hur hon skulle hantera Urvalet med alla killar som sökte till och tävlade om hennes hand. Det blev många tillfällen då hon var kaxig och gnällig och inte alls ville va med på Urvalet, men det som gjorde mig att fortsätta läsa var att hon verkligen försökte förändra på sig och ge killarna en chans. Det var även roligt att se att Marlee, Americas vän, hade en son i Eadlyns ålder som tvingades att söka till Urvalet trots hans motvilja. Kile som är det motsatta det Eadlyn är som person går med till slut på att vara med i Urvalet. Jag märkte att han har på något sätt en påverkan på Eadlyn vilket får mig att hoppas att det kanske kan bli något mellan de två för jag vet att det skulle va positivt för Eadlyn inför hennes regemente över landet. Men med Eadlyn så vet man inte hur det kan sluta i bokserien så jag är optimistisk.
 
Jag älskar Kiera Cass och hennes böcker, speciellt de första böckerna i serien ¨The selection¨. Trots jag har svårt för den nya huvudkaraktären så imponerar Kiera med sitt sätt att skriva och drar in läsaren i berättelsen och får en bli fast totalt. Så jag har lite blandade känslor för den här boken så kan inte ge toppen betyg men inte heller låg betyg så det fick bli mitt i mellan med hopp att kommande och sista boken får en huvudkaraktär med bättre attityd.
 
Stort tack till B Wahlströms för recensionsexemplar!
 
Jag ger boken ¨Kronprinsessan¨ av Kiera Cass betyg tre av fem 
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus 
 
Tips! De tidigare böckerna finns nu på pocket att köpa! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela