Maddes Bokhylla

”Det osynliga barnet och Granen” av Tove Jansson

Publicerad 2019-05-13 13:39:00 i Allmänt,

(null)
Titel: Det osynliga barnet och Granen
Författare: Tove Jansson
Förlag: Förlaget M
Sidor: 80 sidor
Utgivning: 2017
 
Obs spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Det osynliga barnet handlar om Ninni som har blivit osynlig efter att hon behandlats illa. Muminfamiljens omsorg gör att hon sakta börjar synas igen.
 
Granen handlar om muminfamiljens första upplevelse av julen.
 
Recension
 
En söt liten bok med två små berättelser om mumin familjen. Den ena, ¨Det osynliga barnet¨, är en fin berättelse om Ninni som har blivit osynlig efter ha blivit dåligt behandlad men med tack vare mumin familjens fina omsorg med att ta hand om henne och få henne våga komma fram mer så blir hon mer och mer synlig för varje dag.
 
Den andra berättelsen ¨Granen¨ är när mumin familjen vaknar upp ur sin dvala under vinter och märker att alla är stressade och pratar om granar och presenter. Förvirrade och rädda så tror de att något hemskt har hänt och att det kallas för julen. 
 
Jag tycker boken är så underbar och fin med alla små teckningar som finns i. Jag är ganska ny med Mumin familjen, har bara sett smått på tv och sett teckningar men har aldrig läst om de. Däremot samlar jag på mumin muggar så det är lite lustigt. I alla fall så var den här boken riktigt mysigt och spännande att läsa trots det var korta berättelser men att de kunde påverka en så mycket ändå. Det här är något jag definivt kommer läsa för min son. 
 
Tack till Förlaget M för recensionsexemplar!
 
Jag ger boken ¨Det osynliga barnet och Granen¨ av Tove Jansson betyg 4 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela