Maddes Bokhylla

”Hjärnsmälta” av Staffan Cederborg

Publicerad 2019-05-13 15:07:00 i Allmänt,

(null)

Titel: Hjärnsmälta
Författare: Staffan Cederborg
Serie: Hjärnpunka
Läsålder: 9-12 år
Förlag: Opal Förlag
Sidor: 166 sidor
Utgivning: 2018
 
Obs spoilers kan förekomma!

 

Handling 

 

Vi får än en gång träffa vår antihjälte Leo som nu börjat sjuan med allt vad det innebär. Pubertet, finnar och alla andra brister i Guds annars så genomtänkta skapelse människan. Trots att Leo befinner sig mitt i det här så har han faktiskt en flickvän, Lolo. Och han ska åka med hennes familj till Sardinien på höstlovet. Men det uppstår problem. Stora problem.

 

Recension

 

Jag har inte läst första boken som heter "Hjärnpunka" men det gick lika bra att läsa andra boken vilket det gjorde! "Hjärnsmälta" är en rolig bok om puberteten, kärlek och vad som händer när man får hjärnsmälta. Man får läsa om en kille som heter Leo där man får följa honom när han går igenom puberteten och hur han tycker det är jobbigt att gå igenom det och berättar många roliga tankar om det. Man får även gå igenom fler pinsamma och otrolig jobbiga situationer som Leo hamnar i på grund av han hjärnsmälta vilket gav några skratt.

 

Boken är mest inriktad på ungdomar i början av tonåren men den roade även mig som 26 åring så jag tycker det passar även vuxna som kan se tillbaka i tiden med boken. Att få följa Leo i boken var enkelt att läsa, texten är väldig lätt att förstå och får en vilja fortsätta läsa. Författaren har lyckats med att blanda olika tonårsproblem som pubertet, kärlek och just att undvika pinsamma situationer och det var faktiskt rolig att läsa. 

 

Däremot hade jag velat att man minskade lite på alla händelser i Leos liv då vissa saker vart lite för mycket och för mycket på en gång. Annars är jag nöjd med bokens innehåll och ser fram emot en fortsättning på Leos tonårsliv. Ska absolut läsa första boken "Hjärnpunka" och se om den är lika rolig att läsa. 

 

Stort tack till Opal Förlag för recensionsexemplar!

 

Jag ger boken ¨Hjärnsmälta¨ av Staffan Cederborg betyg 4 av 5

 

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus 

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela