Maddes Bokhylla

¨Händig man sökes¨ av Jöns Hellsing

Publicerad 2018-03-06 11:30:00 i Allmänt,

(null)
Titel: Händig man sökes
Författare: Jöns Hellsing
Serie: Händig man sökes, bok ett
Förlag: Harper Collins Nordic
Sidor: 418 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
John är en dagdrivare med en dröm: att skriva den stora romanen. När han hittar en platsannons med rubriken "Händig man sökes" ser han sin chans. I en avlägsen by på en vindpinad skotsk ö väntar ett gods med en förfallen stuga som ska renoveras. Här finns en lord på ruinens brant, en lady utsvulten på kärlek och en ö-befolkning som drömmer om mer frihet och bättre löner.

I sin stulna bil anländer John med förhoppningen att äntligen kunna skriva sitt mästerverk. Men ingenting blir som han tänkt sig.

Här möter han 23-åriga Heather som mot alla odds driver sin ärvda pub i den lilla byn. Besökarna blir bara färre och färre, och Heather väntar på ett mirakel. Kanske i form av en ung man med en röd skrivmaskin som rullar in i byn och förändrar allt ...
 
Recension
 
En annorlunda bok om just makt, kärlek och mord som jag har lite svårt att tycka om. Man får främst följa karaktären John med författaredrömmar som skaffar en hantverkarjobb i Skottland för en rik par som behöver renovera en stuga trots att han har ingen erfarenhet hantverkarjobb. Men när han blir inbjuden av frun en dag och får ett erbjudande av henne som är helt omöjligt att motstå så startar en rad av händelser som får det hela att eskalera i den lilla byn. Jag har lite blandade känslor för handlingen och jag tycker det var för lite rörigt och jobbigt att fortsätta läsa genom hela boken. Början av boken var som mest jobbig då det var för mycket detaljer som man skulle läsa om och man tappade den ¨röda tråden¨ vid flera tillfällen. Dessutom så ger handlingen inte det man trodde man skulle få i boken. 
 
Fast boken ska handla om John så får man följa flera andra karaktärer som man fick lära känna och följa runt om John. Dock så har jag lite blandade känslor för det då det hela var så konstigt, jag förväntade mig att John skulle vara med karaktären Heather men istället kretsade det mycket bland frun Anna och John med hennes erbjudande och fruns make som planerade att mörda sitt fru. Jag satt igenom hela boken och väntade på att just John och Heather skulle komma upp vilket det inte gjorde förens i slutet av boken. Det gjorde mig besviken. 
 
Visst gav boken lite spänning men inte förens efter halva boken när frun Anna blir mördad av butlern på order av hennes man och John får skulden på grund av erbjudandet som hon gav honom. Då följer det många spännande delar när man kommer närmare till Johns oskuld på mordet av Anna. Heather var inte med så mycket i boken som man hade önskat sig, hade velat följa henne lite mer om bokserien ska just handla om John och Heather. Men efter bokens slut så ser det ut som om att det kommer göra det i nästa bok. Får hålla tummarna! 
 
Jag gillade inte första halvan av boken, just på grund av man tappade ¨röda tråden¨ flera gånger för man fastnade hela tiden på beskrivningar och detaljer av vissa ställen och platser vilket gjorde det otroligt svårt att fortstätta läsa. Sen var det också själva handlingen som var för överdrivet och konstigt med just lordens plan om att mörda sitt fru, butlern som utförde detta, Annas erbjudande till John och hur det hela eskalerade. Jag vill dock gärna ge bokserien en chans till för jag är väldigt nyfiken på hur det kommer gå för Heather och John för jag tror att de skulle passa så bra för varandra och det förtjänar de efter allting de har gått igenom.
 
Stort tack till Harper Collins Nordic för recensionsexemplar!
 
Jag ger boken ¨Händig man sökes¨ av Jöns Hellsing betyg tre av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Postat av: Jöns Hellsing

Publicerad 2019-07-19 15:33:03

Hej! Tack för tålmodig läsning trots en hel del tvivel! Del 2 ”Halvvägs till humlen” handlar just om Heather. Hoppas du vill besöka Hope Island en gång till:) Hellsar /Jöns

Svar: Hej! Förlåt för sen svar, läser gärna din andra bok! :)
Madeleine Eklund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela