Maddes Bokhylla

¨För oss är natten ljus¨ av Christoffer Holst

Publicerad 2021-02-09 10:51:00 i Allmänt,

(null)
 
Titel: För oss är natten ljus 
Författare: Christoffer Holst 
Förlag: Bokfabriken
Antal sidor: 220 sidor 
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma! 
 
Handling 
 
Kan världens bästa stad laga världens värsta familj?

När familjen Brickman äntligen ska lämna USA och åka hem till Sverige efter den pliktskyldigt besökta begravningen av de vuxna barnens farfar nås de av beskedet att Norwegians piloter har gått ut i strejk. De är strandsatta i New York.

En dröm för många, men en mardröm för Oliver.

Han försöker ignorera det faktum att han tvingas dela rum med sin pensionärstorra syster, krisande mamma, nya unga styvmor och kärlekskranka pappa och istället fokusera på att han faktiskt är i New York. Möjligheternas och musikalernas stad. Och att drömmen om ett liv på Broadway plötsligt känns inom räckhåll.

Under fyra dagar ställs allt på ända bland gula taxibilar, nätter på Brooklyn Bridge och glittrande storstadsgator. För oss är natten ljus av Christoffer Holst är en feelgood-roman om drömmar, förälskelse, familjeband och försoning.
 
Recension
 
En rolig och knasig bok om en familj som fastnar i New York på vägen hem, de får stanna kvar hos pappans syster som bor i New York och jobbar på Broadway. Under tiden familjen är hos fastern så sker det många roliga och knasiga händelser då familjen består pappan, hans flickvän, hans exfru och hans två barn. Man kan säga att relationerna är inte så toppen i familjen, så mycket tjafs och gnäll sker. Men det sker även roliga saker som får familjen samsas till slut. 
 
Jag tyckte verkligen om den här boken, den är en tvättäkta feelgood som gav mig många skratt och leenden. Jag personligen älskade karaktärerna i boken, författaren har målats upp de så bra i berättelsen att det kändes precis som man såg de framför sig. Jag tyckte mest om Maggan och Oliver, Maggan för hon var mamman som verkligen försökte hålla ihop familjen med en dos av humor och Oliver som fick följa sin faster till Broadway och vara med i en pjäs vilket jag tyckte var så underbart att läsa om. 
 
Den här boken ger en verklighet hur en familj kan vara, vilket jag tyckte var toppen men ännu bättre när författaren la till humor, sorg och kaos. Jag blev fast i berättelsen och det gjorde det omöjligt att sluta läsa, jag personlingen gillar hur författaren skriver och målar upp karaktärer och scener i boken. Kommer absolut läsa författarens andra böcker. Rekommenderar den här boken om du söker efter en bra feelgood bok! 
 
Stort tack till Bokfabriken för recensionsexemplar!
 
Jag ger boken ¨För oss är natten ljus¨ av Christoffer Holst betyg fyra av fem 
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela