Maddes Bokhylla

¨Ödesgudinnans val¨ av Caroline Hurtig

Publicerad 2016-08-01 09:43:00 i Allmänt,


Titel: Ödesgudinnans val
Författare: Caroline Hurtig
Förlag: Seraf förlag
Sidor: 364
Utgivningsår: 2013
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
I en dimension bredvid människornas lever och verkar de fem ödesgudinnorna. Spinner livets trådar, vakar, vägleder och styr över alla själars öden. Den vackra fristaden som utgör dimensionen är inte enbart bebodd av gudinnorna utan de delar den med många olika väsen och själar som gjort den till sitt hem. Än så länge har de levt sida vid sida i fred men avskilda och avskurna från varandra. Men allt kan inte fortsätta gå i samma invanda spår och förändringen är nära....


Gudinnan Aria har så länge hon kan minnas levt i dalen där de har sitt tempel. Hon är mild, god och älskar sina själar så mycket att hon är villig att tänja på vissa gränser för att se till att de mår bra och finner sitt öde. Men när hon i en sådan handling vill hjälpa en människosjäl så sker det otänkbara.
Hennes egen själ upptäcker hur livet skulle kunna vara utanför templets väggar, ett liv fullt av kärlek och vänskap. Det dröjer inte länge innan andra får nys om hennes svaghet och hennes liv blir hotat från flera håll på grund av detta och hon tvingas fly. Ett förgörande krig utbryter i dimensionen och hennes själar hamnar i dess mitt. Men ödet är obevekligt och det har en plan för alla......även gudinnor.
 
Mina tankar och kommentarer:
 
Jag kan bara säga ÄNTLIGEN! Jag har börjat trötta på vampyrer, varulvar och allt det där som är i ett stort fokus just nu i bokvärlden. Den här boken har gamla sagoväsen som svartänglar, gudinnor, tomtar, trollar, demoner, vättar och många fler som inte har så stor uppmärksamhet i bokvärlden. Men nu börjar det komma tillbaka! Jag måste säga den här boken liknar mycket av bok serien ¨Sagan om isfolket¨ av Margit Sandemo vilket är en av mina favorit bok serier! Jag tycker jätte mycket om ¨Ödesgudinnans val¨ och skulle verkligen rekommendera alla som gillade ¨Sagan om isfolket¨ att läsa den här boken! Men jag rekommendera alla som gillar fantasy och vill hitta något nytt i bokvärlden att läsa den här boken.
 
Caroline sätt att skriva i boken var verkligen målande beskrivningar då hon beskrev miljöer och andra vackra ting så bra att man verkligen såg det framför sig själv som om att man var själv där. Det gjorde verkligen att jag sögs in i berättelsen att jag inte kunde sluta läsa boken! Jag satt till och med uppe till tre på natten för att jag vill veta vad som skulle hända sen, haha! Jag drogs verkligen in i berättelsen då jag skrattade, fick tårar i ögonen, var arg och nervös när jag läste boken, vilket jag inte brukar göra när jag läser.
 
Det enda nackdelen var att texten var lite otydlig och blandat då man fick läsa från olika personers synvinkel och ibland visste man inte vem det var som man läste om och tappade tråden ibland. Men det gick ändå bra att läsa så det var inte så stort problem då jag gillade boken så mycket.
 
Vad jag tyckte om karaktärerna? Jag personligen älskade den förbjudna kärlekshistorien mellan Aria och Kol, men även den lilla kärlekshistorien mellan Novalie och Gorm. Jag gillade verkligen hur man fick läsa hur Arias och Kols kärlek blommade ut och komplikationerna som uppstod när de kom närmare varandra. Jag tyckte även om spänningen när Kol skulle äntligen träffa Aria efter två år och även träffa hans tvillingar döttrar, Vilja och Vilda, för första gången, det var verkligen många känslor inblandade och man fick glädjetårar när pappan Kol och morfadern Alarik träffade barnbarnen. Jag undrar dock vad Marbas, demonen, såg för framtid och vilkens? Han kidnappade ju ena dottern Vilda så jag gissar på att han såg hennes framtid och kanske att han är inblandad i det? Kanske blir de kära i varandra sen när Vilda är vuxen? Sen vad kommer hända med barnen Vilda och Vilja samt Novalies och Gorms andra son Tristans liv? De fick ju sina öden utstakat samt varsin stor gåva vilket kunde komplicera deras liv i framtiden? Åh vad nyfiken jag bli nu! Måste absolut läsa nästa bok så fort som möjligt haha!
 
Så om du har tröttnat på böcker med vampyrer, varulvar och robotar som är väldigt vanligt just nu och söker efter något nytt i fantasy bok världen så skulle jag verkligen rekommendera boken ¨Ödesgudinnans val¨. Jag vill även tacka Seraf Förlag och Caroline Hurtig för att jag fick läsa boken och recensera den här på bloggen!
 
Jag ger boken ¨Ödesgudinnans val¨ betyg: 4 av 5  
 
Boken finns hos: Adlibris och Bokus
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela