Maddes Bokhylla

"Bara tre ord" av Becky Albertalli

Publicerad 2016-11-27 10:47:00 i Allmänt,

Titel: Bara tre ord
Författare: Becky Albertalli
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 276 sidor
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Det är ett märkligt subtilt samtal. Jag märker knappt att det handlar om utpressning.
Vi sitter på de hopfällbara metallstolarna bakom scenen och Martin Addison säger: Jag läste din mejl. 
Va? Jag tittar upp. 
Förut. I biblioteket. Det var inte meningen så klart. 
Vadå, läste min mejl? 
Alltså, jag använde datorn efter dig , säger han, och när jag skulle logga in på gmail så var du redan inloggad. Du vet väl att du måste komma ihåg att logga ur? 
Jag tittar förvånat på honom. Han trummar med ena foten mot stolsbenet. 
Varför använder du inte ditt riktiga namn? frågar han.

Simon är inte den dramatiska typen, men när ett mejl hamnar i fel händer riskerar hans stora hemlighet att komma ut. Han måste agera, men hur ska han berätta att han är kär i den mest fantastiska killen någonsin när omgivningen inte vet att han är gay?
 
Recension:
 
Den här boken måste man läsa! En riktigt fin bok om en kille som heter Simon och är homosexuell men har inte vågat ta steget att säga de tre orden till sina vänner och familj. Men han har bara berättat för en person, Blue, som är i samma sits som Simon och de kan prata om allt och de börjar utveckla känslor varandra via internet. Men problemet är att de inte känner varandra, Blue går i samma skola som Simon vilket gör det spännande och beroendeframkallande när man försöker själv lista ut vem Blue kan va! 
 
Boken är lite som en blandning av tv-serien "Catfish" och filmen "En askungesaga" med Hillary Duff men med en annorlunda touch! Att få följa Simon genom High School med sina vänner och läsa hans och Blues chattande mellan varandra är verkligen fint att läsa. När Simon till slut kommer ut inför alla så blir det en hel del mobbning men tack vare hans familj och vänner så tar de det helt okej och står upp för honom vilket jag blir berörd av att läsa. Jag vet att många avvisar vänner eller familj för att de är homosexuell vilket jag tycker är helt sjukt! Berättelsen i boken ger en insyn på hur det var för Simon med att kämpa och ta mod inför att säga de tre orden. 
 
Jag älskade den här boken, man får inte missa den här! Den var så fin och underbar att läsa, den var också beroendeframkallande då man fick sitta och lista ut vem den där Blue kunde va! Den här boken ska man verkligen hålla utkik efter! 
 
Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplar! 
 
Jag ger "Bara tre ord" av Becky Albertalli betyg 5 av 5!
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela