Maddes Bokhylla

7 snabba frågor!

Publicerad 2016-09-16 09:26:18 i Allmänt,

1. Hur hittar du nya böcker att läsa?
 
Oftast genom bokbloggar och youtube där bokbloggare presenterar nya böcker som de har fått från olika förlag. Rena drömmen för de som får en massa paket med böcker, vill också få 50 böcker i brevlådan, hehe... Men får också tips från mina vänner när de rekommenderar en bok som jag absolut måste läsa.

2. Hur kom det sig att du började gilla att läsa?
 
Hade en underbar lärare i lågstadiet som uppmuntrade mig och mina klasskamrater att börja läsa, sen dess har jag läst böcker en hel del. Men på senaste tiden har jag läst mycket mer då intresset har ökat när jag träffade på några nya vänner som också älskar att läsa.

3. Hur har din smak för litteratur förändrats under åren?
 
Jag älskar först och främst fantasy och sci-fi böcker men har börjat läsa skönhetslitteratur, deckare, thriller och mycket mer för att kunna variera lite så att jag inte ska tröttna på en genre efter ett tag. Så jag har börjat gilla att variera lite och försöka hitta nya böcker i olika genrer att läsa.

4. Hur ofta köper du böcker?
Jag köpte en hel del böcker förut då jag ville ha alla böcker, mest för att de hade så fina omslag haha! Köpte mest på bokrea och så men nu har jag en massa böcker hemma som jag inte har ens läst, så har köpförbud just nu (eller ja, har precis köpt böcker då), så jag ska försöka läsa alla böcker som jag har innan jag köper något nytt. Bra sätt att spara pengar också!

5. Hur kom det sig att du började bokblogga?
 
Det var faktiskt mina kompisar och min mamma som tyckte att jag skulle börja bokblogga, eftersom jag gillar skriva en hel del och läsa en massa böcker. Min kompis som själv har en bokblogg berättade en hel del om hur det är att ha en bokblogg, blev väldigt intresserad och bestämde då att börja att blogga. Mest för att man får bokpaket i brevlådan haha, skämt åsido.
 
6. Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?

Jag har väldigt lätt att reagera negativt på en dålig slut på en bok. Kan sitta frustrerad en hel dag (eller två) och fundera på vad författaren tänkte egentligen när han/hon skrev den slutet. På ett sätt kan det vara positivt om det kommer en fortsättning efter den boken för då vill man bara fortsätta läsa nästa bok och förstå vad författaren menar med den där slutet. Men om det är bara en bok så kan jag bli irriterad och har bara lust att mejla till henne/honom och fråga vad hon/han menade med den där slutet eller så sitter man bara och surar hehe.

7. Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?
 
Aldrig! Vill inte bli spoilad! Jag kollar bara sista sidan för att kolla hur många sidor det är, bara för att få min lillasyster att bli chockad över hur jag kommer orka läsa en tjock bok haha! Nä men inget kul om man blir spoilad när man ska läsa en bok, bättre att inte veta alls, så man kan bli överraskad i slutet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela