Maddes Bokhylla

"Fantastic beasts and where to find them - The original screenplay" av J.K Rowling

Publicerad 2017-01-23 10:00:00 i Allmänt,

Titel: Fantastic beasts and where to find them - The original screenplay
Författare: J.K Rowling
Förlag: Little Brown
Sidor: 293 sidor 
Utgivningsår: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
When Magizoologist Newt Scamander arrives in New York, he intends his stay to be just a brief stopover. However, when his magical case is misplaced and some of Newt's fantastic beasts escape, it spells trouble for everyone.
 
Recension:
 
En sak måste jag säga, ha inte för höga förväntingar om du har sett filmen! Den här boken är ju egentligen ett manuskript från filmen så det är ju exakt likadant som i filmen men kanske mer levande i text. Men trots det så tyckte jag verkligen om att läsa boken, man kunde få veta vad de uttryckte sig och hur de kände sig vilket man inte kanske ser det i filmen så bra.
 
Jag älskar Harry Potter världen så jag välkomnar alla nya böcker om just den världen med öppna armar, så jag ångrar inte att jag kollade på ¨Fantastic Beasts and where to find them¨ på bio samt läste boken. Det är så mycket jag vill veta om just den världen, magin och historian främst! Så jag var bara tvungen att uppleva magin igen och jag ångrar inte det, den här boken är just lika bra men hade gärna sett det i en tjock bok och skrivet som en vanlig berättelse som Harry Potter böckerna, men man kan inte förvänta sig för mycket.
 
Berättelsen om Newt som åker till New York med sin magiska resväska fylld med magiska varelser får en spännande vändning när Newt stötter på mugglaren Jacob när de av misstag byter resväska. Det slutar med att många av varelserna rymmer från resväskan och utforskar staden New York. När det är oroande tider om hemska attacker i New York och att det spekuleteras att det kan vara trollkarlen Grindewalds verk så måste Newt fånga in alla sina varelser innan trolldomsministriet i Amerika får reda på det. Newt möter på Nina som jobbar på ministriet och med hjälp av henne och hennes syster Queenie så försöker de hitta varelserna tillsammans med mugglaren Jacob som Newt utvecklar en vänskap med. Det bjuds på många roliga, spännande och sorgliga scener!
 
Jag tyckte mycket om boken då jag fick mycket mer förståelse och svar när jag läste manuskriptet än att kolla på filmen. Om du är en inbiten Harry Potter nörd så skulle jag rekommendera er att läsa den här boken, men att ha överseende med att boken är ett manuskript samt om du har sett filmen så ska man inte förvänta sig så mycket då boken är precis likadan som filmen.
 
Jag ger ¨Fantastic Beasts and where to find them - The original screenplay¨ av J.K Rowing betyg 4 av 5
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela