Maddes Bokhylla

¨Papperssjälar¨ av Emma Johansson

Publicerad 2017-10-24 11:11:39 i Allmänt,

(null)

Titel: Papperssjälar
Författare: Emma Johansson
Förlag: Vox by Opal
Sidor: 332 sidor
Utgivning: 2017
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling:
 
Emilia är inte så peppad på livet längre. Hon har inte varit det sen den där dagen förra våren när Theresia blev påkörd av tåget. Men varför påverkar det Emilia så mycket? Det var en fruktansvärd olycka, och hela skolan sörjer, men Emilia var aldrig nära vän med Theresia. Bara ytligt bekanta. Men det är något med den populära tjejens död som stör henne. Något som gör den nya vänskapen med Viktor, Theresias äldre bror, riktigt jobbig.Ingen annan förstår varför Emilia förändrats så mycket, eller varför hon är så obekväm i Viktors sällskap. Men sanningen är att Emilia har en hemlighet som rör Theresias död. En hemlighet som kan förändra allt.
 
Recension:
 
En otrolig fin och sorglig bok som fick mig bli rörd över hur situationen blev för Emilia. Handlingen har en verkligen stark ämne om självmord, man har fått läsa många böcker om det men inte så mycket om hur resten av omgivningen mår. I den här boken får man följa Emilia som inte ens känner Theresia men har stor skuld över vad som hände, jag förstod  först inte ibörjan varför hon mådde så pass dåligt. Men ju längre in i berättelsen så får man veta mer och mer vilket gjorde det otroligt svårt att sluta läsa. En riktigt bra slut var det också som gjorde en chockad och tagen på sängen.
 
Jag tyckte mycket om att få följa Emelia trots jag inte förstod hennes skuldkänslor över Theresias självmord, hennes kamp om att försöka få bort sina skuldkänslor genom att göra saker som Theresia gillade som origami gjorde att hon började träffa Theresias storebror Victor. Det var riktigt roande att se hur Victor började mjukna till mer och mer när han umgås med Emelia och de börja skämta med varandra och till slut få känslor. Deras förhållande utvecklades till något väldigt fint men trots att Emelia var lycklig med Victor så kunde hon inte komma över sina skuldkänslor. 
 
Jag tyckte det blev kaotiskt när Victor får reda på varför Emelia hade de här skuldkänslorna, på ett sätt förstår jag varför han reagerade som han gjorde men samtidigt var det för mycket att läsa om det speciellt när Emelia mådde redan dåligt över hela situationen. Ibland kändes det att han överdrev lite väl för mycket när han släppte sin ilska mot Emelia. Trodde aldrig att han skulle förlåta henne efter hennes hemlighet men som tur var så gjorde han det och visade förståelse över varför Emelia höll det hemligt. 
 
Jag trodde aldrig att den här boken skulle vara så bra och spännande att läsa, jag tycker själv att självmord är ett viktigt ämne idag men obehagligt att läsa om. Emma har gjort en bra handling som fick en vilja fortsätta läsa med Emelias hemlighet och frågan om varför Theresia tog självmord. Ämnet självmord är inget som man pratar öppet om idag så det är väldigt viktigt att kunna göra det för man tror inte att de andra blir påverkade när en närstående tar sitt liv, men det blir väldigt många som blir påverkade vilket den här boken visar det. 
 
Jag är riktigt imponerad över att den här boken är Emmas debutroman, wow säger jag bara! Jag älskade verkligen den här boken och skulle verkligen rekommendera till alla ungdommar och vuxna att läsa den! Jag hoppas att Emma kommer skriva fler böcker som man kan se fram emot! 

Stort tack till Vox by Opal för recensionsexemplar! 
 
Jag ger boken ¨Papperssjälar¨ av Emma Johansson betyg fem av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus 


Kommentarer

Postat av: Jamie

Publicerad 2017-10-24 21:45:10

Jag älskade den! :)

Svar: Jaaa visst är den bra!!
Madeleine Eklund

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela