Maddes Bokhylla

¨Vattnet drar¨ av Madeleine Bäck

Publicerad 2017-07-22 16:03:00 i Allmänt,

Titel: Vattnet drar
Författare: Madeleine Bäck
Serie: Vattnet drar, bok ett
Förlag: Natur och Kultur
Sidor: 421 sidor
Utgivning: 2016
 
Spoilers kan förekomma!
 
Handling
 
Så blir handen iskall. Ytan slutar bölja. Den ändrar mönster. Sipprar fram och upp över hans hand som mjuka istappar. Viktor är för fascinerad för att kunna röra sig. Han ser hur ytan böjer sig och trevar som långa ormar kring hans arm. Trevar över hans hud. Det är vått och bedövande kallt. Och så ser han naglarna.

Kroppen av en kvinna hittas vid Malmjärn i Gästrikland. Har det något med den illegala sprithandeln att göra? Eller stölden av den värdefulla madonnan i Ovansjö kyrka? Något har förändrats i bygden under den här helvetesvarma sommaren. Det känns i själva luften. Som ett elektriskt stråk av begär och desperation. Det som legat dolt i hundratals år har vaknat igen.
 
Recension
 
Wow, jag vet inte vad jag ska säga om den här boken, den var inte vad jag trodde att den skulle va. Det är ingen skräck bok så att säga utan det är mer grovt och äckligt innehåll i boken. Man får ju följa olika personer som jag först märkte att de inte hade någon koppling till varandra alls i början vilket jag blev frustrerad över för jag var så osäker på vad det egentligen handlade om. Så var det i halva boken, man fick följa fem olika personer som var riktigt svårt att följa då man glömde ibland bort vilken som var vilken och sen var det så rått vid vissa kapitel som gjorde mig äcklad flera gånger. Men slutade jag läsa? Nej det gick inte, nyfikenheten tog över. 
 
Jag kan inte riktigt säga om jag gillar boken eller inte, jag tyckte om de detaljerande scenerna i boken och hur levande karaktärerna kändes, nästan som de var mitt framför en. Jag fastnade inte riktigt för någon karaktär, Viktor mådde jag bara illa av på grund av hans vrede och hat, Gunhild var bara brutalt konstig med sin slaktande av katter vilket fick mig må illa varje gång jag kom till hennes kapitel, Beata gillade jag nog mest med sin attityd och envishet, Krister gillade jag också med hans kärlek till djur men väldigt mesig var han och jorunalisten Mattias kändes tråkig att läsa om och kändes inte som han behövdes i boken.
 
Annars då? Det var väldigt mycket som kunde ha kortats ner lite då det var ibland för mycket extra material som gjorde det svårt att hänga med och det var lätt hänt att man blev uttråkad efter ett tag. Men efter halva boken så hände det äntligen lite saker, det var brutalt och rått men spännande att läsa så det var omöjligt just då att sluta läsa. Det blev då mycket lättare att fortsätta läsa trots det var äckligt och jobbigt att läsa så ville man ändå vet vad som skulle hända sen. Men det var för många saker som lämnades osvarade och man fattade inte vissa saker om just bergmännen och deras historia samt deras syfte. Nej det var jätte jobbigt att Gunhild inte berättade allting på en gång när Beata kom till henne för första gången, var för det mesta av tiden frustrerad då jag inte fick svar någonstans. Jag hoppas nästa bok blir mycket mer förklarande och att jag får svar på mina funderingar och frågor. Nej, den här boken kunde ha varit lite bättre men jag gillade den råa och spännande sidan. Boken passar såklart till ungdomar och vuxna som gillar böcker som har en rå och äcklig sida som spänning. 
 
Tack till Natur & Kultur för recensionsexemplar!
 
Jag ger ¨Vattnet drar¨ av Madeleine Bäck betyg tre av fem
 
Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela